Zobacz, jaki rozmiar opon można zastosować jako zamiennik 225/50 R17? Który z nich będzie najlepszą alternatywą? Czy zamienniki są bezpieczne? Jaką wartość pokaże prędkościomierz, w przypadku odpowiednika rozmiaru 225/50R17? Porównaj w prostej tabeli średnicę zewnętrzną opony oryginalnej do wszystkich jej możliwych wariantów.
Zamienniki opon to nic innego jak alternatywne rozmiary ogumienia, które kierowca może bezpiecznie stosować w swoim pojeździe. Ich rozmiar może być do 2% węższy w stosunku do oryginału i co najwyżej 1,5% szerszy, gdyż większe zmiany okażą się niebezpieczne. Podczas wyboru należy pamiętać między innymi o miejscu w nadkolu, rozmiarze tarcz hamulcowych oraz doborze opony tak, aby nie wystawała poza obrys auta. Szersze zamienniki zwiększają przyczepność i skracają drogę hamowania, jednak ich cena jest znacznie wyższa. Węższe natomiast nie są podatne na aquaplaning oraz lepiej amortyzują nierówności, ale nie zapewniają kierowcy tak dobrej kontroli nad pojazdem. Zamienniki opon mogą także spowodować zafałszowanie wskazań prędkościomierza. Przykładowo zastosowanie zamiennika szerszego będzie wpływać na nieprawidłowe (minusowe) wskazanie prędkościomierza, co oznacza, że na liczniku pojawi się mniejsza prędkość niż rzeczywista. Natomiast w przypadku węższych kół od oryginalnych, licznik będzie wskazywać większą prędkość niż faktyczna.Co to jest zamiennik opony?
Wybór odpowiedniego rozmiaru opon ma ogromne znaczenie dla bezpieczeństwa podczas jazdy pojazdem, dlatego też każdy właściciel samochodu powinien znać rodzaj ogumienia, jakie potrzebne okaże się niezbędne w jego aucie. Jakie informacje zaszyfrowane są w rozmiarze 225/50 R17? Szerokość czyli odległość między zewnętrznymi ścianami bocznymi napompowanej opony wynosi 225 mm. Drugi parametr podany jest w procentach, a zatem profil stanowi 50 procent szerokości, co jest równoznaczne z 112.5 mm. R w tym przypadku oznacza typ konstrukcji opony - radialna. Średnica osadzenia wynosi 17 cali. Znając te rozmiary możemy bez problemu dobrać właściwe opony do naszego samochodu. Zobacz ofertę na opony 225/50 R17 Wysokość pionowo postawionej opony w rozmiarze 225/50 R17 czyli jej średnica zewnętrzna () wynosi 65.68 cm (656.80 mm). Jak ją obliczamy? Do średnicy opony w milimetrach (1 cal = 25,4 mm) dodajemy podwójną wysokość "boku" opony (profil górny oraz dolny). Otrzymujemy zatem: Wysokość "ścianki bocznej" opony o wymiarach 225/50 R17 wynosi 11.25 cm (112.50 mm). Jak ją obliczamy? Mnożymy szerokość opony (225) razy jej profil (50) i otrzymany wynik dzielimy przez 100 (jeżeli chcemy uzyskać wynik w milimetrach) lub przez 1000 (jeżeli jednostką wynikową ma być centymetr). Otrzymujemy zatem: Jak czytać rozmiar 225/50 R17?
Jaka jest średnica zewnętrzna opon 225/50 R17?
(17 * 25,4) + (2 * 225 * 0,50)
czyli wspomniane 656.80 milimetrów.Jaka jest wysokość profilu opony 225/50 R17?
(225 * 50) / 1000
czyli wspomniane 11.25 cm. Druga (szybsza) metoda: 225 * 0,50
= 112.50 mm (wysokość profilu opony 225/50R17).
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
195/55 R17 | - | 646.3 mm | -10.5 mm -1.60 % |
205/55 R17 | 183 zł | 657.3 mm | +0.5 mm 0.10 % |
215/50 R17 | 167 zł | 646.8 mm | -10.0 mm -1.50 % |
235/50 R17 | 344 zł | 666.8 mm | +10.0 mm 1.50 % |
245/45 R17 | 185 zł | 652.3 mm | -4.5 mm -0.70 % |
255/45 R17 | - | 661.3 mm | +4.5 mm 0.70 % |
265/40 R17 | - | 643.8 mm | -13.0 mm -2.00 % |
275/40 R17 | - | 651.8 mm | -5.0 mm -0.80 % |
285/40 R17 | - | 659.8 mm | +3.0 mm 0.50 % |
335/35 R17 | - | 666.3 mm | +9.5 mm 1.40 % |
Oryginał | 179 zł | 656.8 mm | - |
Oto najchętniej wybierane przez kierowców zamienniki 225/50 R17 na felgę 17". Zobacz ofertę, sprawdź testy, opinie i porównaj ceny.
Opony 205/55 R17 ( +0.5 mm)Zalecany!
letnie 205/55 R17
zimowe 205/55 R17
całoroczne 205/55 R17
Opony 215/50 R17 ( -10.0 mm)Zalecany!
letnie 215/50 R17
zimowe 215/50 R17
całoroczne 215/50 R17
Opony 235/50 R17 ( +10.0 mm)
letnie 235/50 R17
zimowe 235/50 R17
całoroczne 235/50 R17
Opony 245/45 R17 ( -4.5 mm)
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
185/80 R14 | 157 zł | 651.6 mm | -5.2 mm -0.80 % |
195/75 R14 | - | 648.1 mm | -8.7 mm -1.30 % |
205/75 R14 | - | 663.1 mm | 6.3 mm 1.00 % |
215/70 R14 | - | 656.6 mm | -0.2 mm 0.00 % |
245/60 R14 | - | 649.6 mm | -7.2 mm -1.10 % |
Oryginał | 179 zł | 656.8 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
165/80 R15 | - | 645.0 mm | -11.8 mm -1.80 % |
175/80 R15 | - | 661.0 mm | 4.2 mm 0.60 % |
195/70 R15 | 174 zł | 654.0 mm | -2.8 mm -0.40 % |
205/65 R15 | 157 zł | 647.5 mm | -9.3 mm -1.40 % |
215/65 R15 | 147 zł | 660.5 mm | 3.7 mm 0.60 % |
225/60 R15 | - | 651.0 mm | -5.8 mm -0.90 % |
235/60 R15 | - | 663.0 mm | 6.2 mm 0.90 % |
Oryginał | 179 zł | 656.8 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
195/65 R16 | 169 zł | 659.9 mm | 3.1 mm 0.50 % |
205/60 R16 | 143 zł | 652.4 mm | -4.4 mm -0.70 % |
215/60 R16 | 152 zł | 664.4 mm | 7.6 mm 1.20 % |
225/55 R16 | 153 zł | 653.9 mm | -2.9 mm -0.40 % |
Oryginał | 179 zł | 656.8 mm | - |
Oto najchętniej wybierane przez kierowców zamienniki opon 225/50R17 na felgę 16". Zobacz ofertę, sprawdź testy, opinie i porównaj ceny.
Opony 205/60 R16 ( -4.4 mm)
letnie 205/60 R16
zimowe 205/60 R16
całoroczne 205/60 R16
Opony 215/60 R16 ( +7.6 mm)Zalecany!
letnie 215/60 R16
zimowe 215/60 R16
całoroczne 215/60 R16
Opony 225/55 R16 ( -2.9 mm)Zalecany!
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
215/45 R18 | 286 zł | 650.7 mm | -6.1 mm -0.90 % |
225/45 R18 | 164 zł | 659.7 mm | 2.9 mm 0.40 % |
235/40 R18 | 176 zł | 645.2 mm | -11.6 mm -1.80 % |
245/40 R18 | 176 zł | 653.2 mm | -3.6 mm -0.50 % |
255/40 R18 | - | 661.2 mm | 4.4 mm 0.70 % |
275/35 R18 | - | 649.7 mm | -7.1 mm -1.10 % |
285/35 R18 | - | 656.7 mm | -0.1 mm 0.00 % |
295/35 R18 | - | 663.7 mm | 6.9 mm 1.10 % |
315/30 R18 | - | 646.2 mm | -10.6 mm -1.60 % |
335/30 R18 | - | 658.2 mm | 1.4 mm 0.20 % |
Oryginał | 179 zł | 656.8 mm | - |
Oto najchętniej wybierane przez kierowców zamienniki rozmiaru 225/50R17 na felgę 18". Zobacz ofertę, sprawdź testy, opinie i porównaj ceny.
Opony 215/45 R18 ( -6.1 mm)
letnie 215/45 R18
zimowe 215/45 R18
Opony 225/45 R18 ( +2.9 mm)Zalecany!
letnie 225/45 R18
zimowe 225/45 R18
całoroczne 225/45 R18
Opony 235/40 R18 ( -11.6 mm)
letnie 235/40 R18
zimowe 235/40 R18
całoroczne 235/40 R18
Opony 245/40 R18 ( -3.6 mm)Zalecany!
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
225/40 R19 | - | 662.6 mm | 5.8 mm 0.90 % |
235/35 R19 | 235 zł | 647.1 mm | -9.7 mm -1.50 % |
245/35 R19 | - | 654.1 mm | -2.7 mm -0.40 % |
255/35 R19 | 269 zł | 661.1 mm | 4.3 mm 0.70 % |
275/30 R19 | - | 647.6 mm | -9.2 mm -1.40 % |
285/30 R19 | - | 653.6 mm | -3.2 mm -0.50 % |
295/30 R19 | - | 659.6 mm | 2.8 mm 0.40 % |
305/30 R19 | - | 665.6 mm | 8.8 mm 1.30 % |
Oryginał | 179 zł | 656.8 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
225/35 R20 | - | 665.5 mm | 8.7 mm 1.30 % |
235/30 R20 | - | 649.0 mm | -7.8 mm -1.20 % |
245/30 R20 | - | 655.0 mm | -1.8 mm -0.30 % |
255/30 R20 | - | 661.0 mm | 4.2 mm 0.60 % |
275/25 R20 | - | 645.5 mm | -11.3 mm -1.70 % |
285/25 R20 | - | 650.5 mm | -6.3 mm -1.00 % |
295/25 R20 | - | 655.5 mm | -1.3 mm -0.20 % |
305/25 R20 | - | 660.5 mm | 3.7 mm 0.60 % |
Oryginał | 179 zł | 656.8 mm | - |
Właściwy dobór opon musi uwzględniać nie tylko ich rozmiar, ale również indeks nośności i prędkości. Przepisy zabraniają jazdy na oponach, mających niższe indeksy niż te zalecane przez producenta. Źle dobrane opony są poddawane wyższym obciążeniom, a to sprawia, że szybciej niszczeją. Nie tylko zwiększone jest tempo ich zużycia, ale również pojawia się niebezpieczeństwo pęknięcia podczas jazdy i utraty kontroli nad pojazdem. Opony z wyższym indeksem nośności są natomiast sztywniejsze, wpływając tym samym negatywnie na komfort jazdy.Indeks nośności
Planowane zmiany opon powinny uwzględniać wytyczne producenta dotyczące indeksu prędkości i indeksu nośności. Konsekwencje złego wyboru wpływają na warunki jezdne. W przypadku zbyt niskiego indeksu nośności istnieje zagrożenie pęknięcia opony i utraty kontroli nad pojazdem. W takiej sytuacji w momencie wypadku, ubezpieczyciele mają prawo odmówić wypłacenia odszkodowania. Prawo zezwala na stosowanie opon z większym indeksem, a rozwiązanie takie wpływa na lepsze panowanie nad autem na zakrętach. Musimy jednak liczyć się ze zmniejszeniem komfortu podczas jazdy.Indeks prędkości
Za opony niskoprofilowe uznaje się ogumienie, które ma profil poniżej 55. Przed zakupem należy zapoznać się z wadami oraz zaletami tego typu ogumienia. Za zalety uznaje się: krótszy czas hamowania, większa stabilność podczas zakrętów, sztywność pozwalająca na dynamiczną jazdę, lepsza przewidywalność zachowania auta, atrakcyjny wygląd. Wśród wad opon niksoprofilowych należy wymienić: spore prawdopodobieństwo zniszczenia ich, jeśli mają zbyt niskie ciśnienie, większe narażenie podwozia oraz felg aluminiowych na uszkodzenia podczas jazdy, szybsze zużycie ogumienia, szybsze zużycie elementów zawieszenia.Zamienniki niskoprofilowe
Za opony wysokoprofilowe uznaje się takie, gdzie profil wynosi przynajmniej 55 procent szerokości. Wysokoprofilowe ogumienie najczęściej stosowane jest w okresie zimowym, gdy trudne warunki oraz śliska powierzchnia nie sprzyjają ich szerszym odpowiednikom. Przekonaj się o ich wadach oraz zaletach. Zalety opon wysokoprofilowych: znacznie ułatwienie wydostania się ze śniegu, stabilniejsze prowadzenie auta po śliskiej powierzchni, znaczące zwiększenie komfortu jazdy ze względu na amortyzację nierówności, niski poziom hałasu emitowany przez opony. Do wad należy zaliczyć: słabsze własności jezdne, mniejsza stabilność na zakrętach.Opony o wysokim profilu
Do każdej pory roku należy dobrać odpowiednie opony. Dotychczas uważało się, że w zimie powinno się jeździć na węższym ogumieniu i faktycznie przemawia za tym kilka argumentów. Tego typu opony sprawdzają się bowiem przy zmiennej pogodzie. Mają znacznie większą przyczepność na pośniegowym błocie czy wodzie. Zapewniają one również skuteczniejsze odprowadzanie wody. Jednak już w przypadku śniegu lepiej sprawdzą się szersze opony. Nie tylko oferują świetną przyczepność, ale także krótszą drogę hamowania i zachowują się stabilniej na ostrych zakrętach. W sezonie letnim zalecanym rozwiązaniem są szersze opony. Mają one większy kontakt z drogą, dzięki czemu zapewniają kierowcy lepszą kontrolę podczas jazdy. Poza tym takie ogumienie ma krótszą drogę hamowania zarówno na suchej, jak i mokrej powierzchni. Problemem mogą okazać się kwestie ekonomiczne. Ze względu na większe tarcie widoczny jest wzrost zużycia paliwa. Poza tym szerokie opony nie zapewniają takiego komfort podczas jazdy jak wąskie. Charakteryzuje je bowiem słaba amortyzacja i wyższa emisja hałasu.Odpowiedniki węższe czy szersze?