Wiele oznaczeń umieszczanych na oponach ma kluczowe znaczenie w kontekście bezpieczeństwa ich użytkowania. Jednym z nich jest bez wątpienia indeks nośności. W artykule postanowiłem wyjaśnić jego znaczenie i doradzić wybór opon z odpowiednim indeksem. Zapraszam do lektury.
Zalecany do auta indeks nośności w zależności od rozmiaru (tabliczka znamionowa) Producent samochodu obowiązkowo podaje informację, jaki indeks nośności należy zastosować. Umieszczona jest on najczęściej w instrukcji obsługi pojazdu, na klapie od wlewu paliwa, na słupku drzwi lub ich wnętrzu od strony kierowcy. Indeks nośności a waga samochodu?
Poniższe tabele (kalkulator) zawierają wartości indeksów nośności dla opon samochodów osobowych, terenowych (4x4), dostawczych, motocyklowych, ciężarowych i rolniczych. Tabela podzielona została na 3 części: niskie indeksy nośności najczęściej występujących w przypadku opon do motocykli (0-69), najpopularniejsze indeksy nośności spotykane w oponach samochodowych, dostawczych, rolniczych i ciężarowych (70-119) oraz wysokie indeksy nośności opon specjalistycznych czy przemysłowych (119-200).
Indeks nośności = Obciążenie opony | Indeks nośności = Obciążenie opony |
|
|
Indeks nośności = Obciążenie opony | Indeks nośności = Obciążenie opony |
|
|
Indeks nośności = Obciążenie opony | Indeks nośności = Obciążenie opony |
|
|
Opony z zaniżonym indeksem nośności będą musiały znosić większe obciążenie niż zostało dla nich przewidziane. Przez to będą zużywać się szybciej, a ogólne wydatki na utrzymanie samochodu wzrosną. Takie opony stwarzają też duże zagrożenie podczas jazdy. Zbyt mocno obciążona opona może wystrzelić podczas jazdy, a to jest częstą przyczyną wypadków. Opony ze zbyt niskim indeksem nośności mają także tendencję do pływania, co utrudnia zapanowanie nad samochodem. Pamiętajmy, że użytkując opony niezgodnie z ich przeznaczeniem tracimy na nie gwarancję, a gdy dojdzie do kolizji ubezpieczyciel może odmówić wypłaty odszkodowania. Montaż opon z wyższym indeksem
Na koniec artykułu warto wspomnieć jeszcze o istnieniu podwójnego indeksu nośności. Można spotkać opony, które w oznaczeniu tego parametru mają na przykład 110/108. Przeznaczone są one do samochodów dostawczych i ciężarowych. Dana wartość indeksu obowiązuje w zależności od tego czy na jednej osi w danym aucie zamontowane są 2 czy 4 opony (popularny „bliźniak” na z tyłu). Wartość 110 dotyczy naszego samochodu, jeśli na tylnej osi ma opony pojedyncze (wówczas maksymalne obciążenie wyniesie 4 x 1 060 = 4 240 kg). Przy kołach bliźniaczych z tyłu maksymalne obciążenie to 2 x 1 060 = 2 120 kg (oś przednia) i 4 x 1000 = 4 000 (oś tylna), czyli w sumie 6 120 kg. Inne popularne podwójne indeksy nośności to 107/105 czy 115/113. Pozostałe podwójne indeksy nośności przedstawia poniższa tabela.
Podwójny indeks nośności | Podwójny indeks nośności |
|
|
Przykładowe oznaczenie indeksu nośności na oponie motocyklowej Każdemu kierowcy zależy na bezpiecznym, komfortowym i tanim podróżowaniu. Jest to oczywiście możliwe, ale pod warunkiem zastosowania opon dobrze dopasowanych do samochodu. Jednym z elementów, który należy wziąć pod uwagę przy zakupie jest indeks nośności. Pamiętajmy, aby zawsze stosować się do zaleceń producenta samochodu, a jeśli mamy specjalne wymagania to montujmy opony z zawyżonym indeksem nośności. Nigdy nie stosujmy zaniżonego, bo to niebezpieczne i tylko pozornie ekonomiczne - koszty takiego rozwiązania mogą być naprawdę wysokie, gdy przez niewłaściwie dobrany (za niski) indeks dojdzie to wypadku lub kolizji. Zobacz również inne moje poradniki: