Pierwszą polską oponę samochodową wyprodukowano 30 marca 1939 roku w Fabryce Gum Jezdnych w Dębicy. Jak wygląda przemysł oponiarski w Polsce obecnie? Wyjaśniamy, jacy producenci funkcjonują nadal, do jakich koncernów należą, oraz jakie modele oferują. Wbrew pozorom polskie opony mają się całkiem dobrze i każdego roku znajdują wielu nabywców.
Choć w Polsce znajduje się wiele fabryk produkujących opony, trudno właściwie mówić o polskich oponach. Wszystkie zostały przejęte przez zagraniczne koncerny i produkuje się w nich ogumienie różnych marek, nie tylko polskich. Największym i najstarszym polskim producentem opon jest oczywiście Dębica, zajmująca się produkcją modeli do samochodów osobowych i dostawczych.
Marka Dębica powstała w 1937 roku jako część dużego planu budowy Centralnego Okręgu Przemysłowego, czyli naczelnego projektu II RP. Fabryka Gum Jezdnych była filą poznańskiego „Stomilu”, a oficjalne otwarcie nastąpiło 4 kwietnia 1939. Niedługo po II Wojnie Światowej, w 1949 roku, zakład został upaństwowiony i przemianowany na Zakłady Przemysłu Gumowego Dębica. W 1970 roku nazwa została zmieniona na Dębickie Zakłady Opon Samochodowych Stomil. Polskie dzieje rodzimej marki zakończyły się w roku 1995, gdy trafiła ona pod skrzydła amerykańskiego koncernu Goodyear. Obecnie w dębickich zakładach TC Dębica S.A produkowane są opony takich marek: Dębica, Goodyear, Dunlop, Fulda i Sava.
Drugim polskim producentem opon samochodowych obecnym na rynku jest Kormoran. Firma powstała w 1999 roku, choć jej dzieje są ściśle związane z fabryką Stomil Olsztyn, działającą od 1961 roku. Największym osiągnięciem olsztyńskiego zakładu była produkcja licencjonowanych opon radialnych do samochodów ciężarowych i dostawczych. Ich prezentacja miała miejsce w 1973 roku.
Po zmianie ustroju, w 1995 roku, zakłady zostały wykupione przez koncern Michelin i działały przez kilka lat pod nazwą Stomil Steel. W 1999 roku nazwę zmieniono na stosowaną obecnie, czyli Kormoran, nawiązującą do tradycji Warmii i Mazur. Współcześnie olsztyńskie fabryki Michelin należą do największych na świecie. Produkuje się w nich opony marek: Kormoran, Michelin, BF Goodrich i Kleber.
Oprócz fabryk Michelina i Goodyeara, warto wspomnieć o czterech zakładach działających pod szyldem Bridgestone. Fabryki japońskiego giganta znajdują się w Wolsztynie, Żarowie, Stargardzie Szczecińskim i Poznaniu. Opony radialne do samochodów osobowych produkowane są w ostatniej z nich. W zakładzie znajdującym się w Stargardzie Szczecińskim wytwarzane są natomiast opony do samochodów ciężarowych i autobusów. Oprócz opon z logo Bridgestone, z taśm produkcyjnych zjeżdżają także opony Firestone.
Debiutujące w 2020 roku opony letnie producenta z Dębicy to ciekawa propozycja w gamie opon ekonomicznych. Następca modelu HP cechuje się dobrym zachowaniem na mokrej nawierzchni, a także cichą pracą. To zasługa asymetrycznego bieżnika z gęstą siecią lameli odprowadzających wodę i minimalizujących opory powietrza. Opony Dębica Presto HP2 produkowane są w rozmiarach od 15 do 17 cali.
Na uwagę zasługuje fakt, że w teście opon 205/55 R16, przeprowadzonym w 2021 r. dla niemieckiego AutoBilda, opony letnie Dębicy zajęły wysokie, 4 miejsce. Za nimi znalazły się takie modele, jak Bridgestone Turanza T005, Michelin Primacy 4 czy Goodyear Efficent Grip, czyli przedstawiciele segmentu premium.
Jakie opony letnie kupić? Propozycja od Kormorana również plasuje się w klasie ekonomicznej, a jej główną zaletą jest stosunek ceny do jakości. Stworzony we współpracy z koncernem Michelin model cieszy się w Polsce sporym zainteresowaniem. W opiniach użytkowników często pojawia się wzmianka o niskiej głośności opon, co ma duże znaczenie w długich trasach. Opony Kormoran Road Performance bardzo dobrze radzą sobie na mokrym asfalcie i przeciwdziałają zjawisku akwaplanacji. Opór toczenia opony według etykiety informacyjnej EU to klasa C.
Dębica Frigo 2 to już kultowy model, który często gości w rankingu opon zimowych. Ogumienie polskiego producenta działającego pod skrzydłami Goodyeara adresowane jest do aut miejskich i kompaktowych. Dostępne rozmiary obsługują średnicę od 13 do 16 cali. Na modelu Frigo 2 znajdziesz symbol 3PMSF (ang. Three-peak Mountain Snow Flake), zaświadczający o tym, że opony spełniają wszystkie wymagania dotyczące opon zimowych.
Szczególnie dobrymi osiągami produkowane na Podkarpaciu opony charakteryzują się na śniegu i lodzie. Warto również wspomnieć o niskich oporach toczenia, które bezpośrednio przekładają się na obniżenie zużycia spalania. Opony polecane są kierowcom o spokojnym stylu jazdy. Miękka mieszanka i kierunkowy bieżnik sprawdzą się zarówno na sypkim i mokrym śniegu, dlatego komplet Frigo 2 sprawdzi się nawet na rzadko odśnieżanych drogach.
Opony Kormoran Snow to dobra alternatywa dla dębickiej marki. Są równie niedrogie, produkowane w Polsce i zapewniają dobre parametry na różnych typach nawierzchni. Od modelu Frigo 2 nieco lepiej radzą sobie na mokrym asfalcie, a to dzięki temu, że skutecznie odprowadzają wodę spod czoła opony. Dodatkowo dostępne są w większych rozmiarach – od 15 do 18 cali. Spełniają wszelkie unijne normy, co potwierdza symbol Three-Peak Mountain Snow Flake, nadawany wyłącznie oponom zimowym. Dużym plusem jest też nowoczesny wygląd, przez co opony dobrze prezentują się na felgach.
Opony całoroczne muszą połączyć dwa odmienne światy. Z jednej strony muszą sprostać śniegowi i niskim temperaturom, z drugiej zaś – letnim upałom. Kluczem do zachowania parametrów w szerokim zakresie temperatur jest zastosowanie wysokiej jakości mieszanki gumowej. Marka Dębica korzysta z doświadczenia koncernu Goodyear, dzięki czemu może zaprezentować najwyższą technologię.
Opony wielosezonowe Dębica Navigator 3 są ciche, energooszczędne i radzą sobie w każdych warunkach pogodowych. W porównaniu z poprzednią generacją cechują się lepszymi właściwościami na mokrym asfalcie oraz na śniegu. Zwiększyła się również trwałość opon, co przekłada się na dłuższe przebiegi. Wraz z nową generacją wprowadzono 20 dodatkowych rozmiarów, w tym 17 i 18 cali.
Zaprezentowany w 2019 roku model All Season to pierwsze opony całoroczne w gamie Kormorana. Cechują się zrównoważonymi osiągami na wszystkich nawierzchniach: suchej, mokrej i zaśnieżonej. Już na pierwszy rzut oka widać inspirację markami premium, a to za sprawą nowoczesnego bieżnika typu „fish-bone”, przywodzącego na myśl rybie ości. Jest to bieżnik kierunkowy, zaprojektowany we współpracy z Michelin.
Ogumienie All Season jest ciche, jednak generuje dość wysokie opory toczenia. W kategorii efektywności paliwowej opony uzyskały notę E, gdzie najlepsza to A, a najgorsza – G. Deklarowana emisja hałasu to 71 dB.
Autor: Szymon Sonik