Porównujemy oferty 27 sklepów z oponami całorocznymi firmy Rotalla w rozmiarze 235/45R17. Zobacz gdzie kupić opony Setula 4 Season RA03 w najniższej cenie. Sprawdź opinie kierowców, przejrzyj wyniki testów, dane techniczne, okres gwarancji i zdjęcia bieżnika. Przeczytaj opis modelu oraz informacje o producencie. Zobacz co przedstawia etykieta unijna, jakie jest przeznaczenie czy rodzaj bieżnika wybranego produktu. Sprawdź jak kształtuje się aktualna cena opon.
Co oznacza zapis "97 W XL, (FR)" w nazwie opony?
Rotalla Setula 4 Season RA03 w rozmiarze 235/45 R17 97W to opona całoroczna, wzmacniana (XL) oraz posiadająca rant ochronny felgi (FR). Marka, model jak również sama opona - zaliczane są do klasy budżetowej. Pełna lista parametrów została zaprezentowana w tabeli poniżej.
Parametr | Wartość |
---|---|
Producent | Rotalla |
Koncern | grupa Rotalla |
Siedziba | Chiny |
Klasa | budżetowa |
Model | Setula 4 Season RA03 |
Poprzedni model | - |
Następny model | - |
Sezon | opony całoroczne |
Rozmiar | [size width="235" profile="45" diameter="17"]235/45 R17[/size] |
Szerokość | 235 mm |
Profil | 45 % (opona niskoprofilowa) |
Średnica | 17 cali |
Konstrukcja | R (radialna) |
Wysokość profilu | 105,75 mm |
Kraj produkcji | Chiny |
Rodzaj bieżnika | kierunkowy |
Indeks nośności | 97 |
Maksymalna nośność | 730 kg |
Indeks prędkości | W |
Maksymalna prędkość | 270 km/h |
Przeznaczenie | auta osobowe |
Gwarancja | 2 lata od daty zakupu |
Opory toczenia | C (spalanie paliwa) |
Przyczepność na mokrym | B (droga hamowania) |
Hałas zewnętrzny | 72 dB |
Fale (1-3) | 2 |
Waga (ciężar) | 10,23 kg |
Cena | ~ 208 zł (brutto, z VAT) |
Run Flat | nie |
Wzmocnienie | tak (XL) |
Rant ochronny felgi | tak (FR) |
Inne oznaczenia | - |
Pełna nazwa | Rotalla Setula 4 Season RA03 235/45 R17 97W XL (FR) |
Opis opony Rotalla Setula 4 Season RA03 w pigułce. Producentem opon jest marka Rotalla, która posiada swoje fabryki w takich krajach jak Chiny. Prezentowany model stworzono z myślą o sezonie letnim i zimowym. Jeżeli chodzi o gwarancję na opony Rotalla (klasa budżetowa) to wynosi ona 2 lata od daty zakupu. Bieżnik Setula 4 Season RA03 ma konstrukcję kierunkową, o której więcej dowiesz się w tej części opisu.
Opona całoroczna Rotalla Setula 4 Season RA03 235/45 R17 jest zaprojektowana z myślą o samochodach typu Saab 9-3 (II FL), Volvo S60 (I), Ford Mondeo (IV), BMW Seria 5 (E34) czy Mercedes Klasa E (210) i to właśnie w nich jest najczęściej montowana. W ramach europejskiego systemu etykiet omawiany model otrzymał klasę C podczas pomiaru oporów toczenia (wpływają one na spalanie paliwa i emisję CO2 do atmosfery), ocenę B za hamowanie na mokrej nawierzchni, a pomiar emitowanego hałasu zewnętrznego dał wynik na poziomie 72 dB.
Warto także wspomnieć, że prezentowane opony całoroczne Rotalla Setula 4 Season RA03 235/45 R17 mają indeks nośności 97, co oznacza, że przy jeździe z maksymalną prędkością dopuszczalne obciążenie dla jednej opony wynosi 730 kg. Sama maksymalna prędkość wynosząca tutaj 270 km/h jest oznaczona za pomocą indeksu prędkości W.
Jak należy rozumieć oznaczenie rozmiaru opon wielosezonowych Rotalla Setula 4 Season RA03? Pierwsza pozycja w rozmiarze opony 235/45 R17 to jej szerokość określona w milimetrach – w tym przypadku jest to 235 mm (23,50 cm). Druga z liczb określa wysokość profilu modelu i jest podawana jako procent z szerokości – tutaj 45% z 235, czyli 105,75 mm. Litera to typ konstrukcji opony ("R" – radialna, "-" – diagonalna, "B" – diagonalna z opasaniem – ang. bias belted). Ostatnia liczba to podana w calach średnica felgi, na jaką należy zamontować oponę – tutaj 17 cali.
Setula 4 Season RA03 w rozmiarze 235/45 R17 sklasyfikowany został przez producenta jako ogumienie osobowe. Opony osobowe mogą być wyposażone w bieżnik kierunkowy lub asymetryczny. Bardzo rzadko spotyka się obecnie rzeźbę symetryczną. Kierowcy zainteresowani oponami osobowymi mogą wybierać wśród setek produktów zaliczanych do klasy ekonomicznej (najtańsze), średniej (kompromis pomiędzy ceną a jakością) i premium (najbardziej zaawansowane technologicznie produkty). Opony do samochodów osobowych mogą być wyposażone w rant ochronny felgi, mieć wzmocnioną konstrukcję lub technologię Run Flat umożliwiającą jazdę po przebiciu.
Opony firmy Rotalla pozycjonowane są przez branżę motoryzacyjną jako produkty klasy budżetowej. Opony klasy ekonomicznej (lub innymi słowy budżetowej) oferują osiągi na dobrym poziomie, ale niższym niż w przypadku modeli ze średniej lub wyższej półki. Z drugiej strony są dostępne w najbardziej atrakcyjnych cenach. Opony klasy ekonomicznej są najczęściej kupowane przez posiadaczy małych aut, którzy preferują spokojny styl jazdy i nie pokonują rocznie dużej liczby kilometrów (jeżdżą głównie po mieście lub w ogóle sporadycznie użytkują samochód). Największą popularnością wśród opon klasy ekonomicznej cieszą się: Rotalla, Riken, Barum, Dębica, Premiorri, Goodride, Dayton czy Matador.
Za sprawą unijnym etykietom na opony można w szybki sposób porównać możliwości opon różnych producentów. Zgodnie z prawem, na etykiecie musi znaleźć się informacja dotycząca trzech osiągów: przyczepności na mokrej nawierzchni, efektywności paliwowej (oporów toczenia), a także hałasu generowanego w czasie jazdy. Są przedstawione za pomocą przejrzystych piktogramów, które sprawiają, że nawet osoba, która nie zna się na oponach z łatwością zrozumie wszystkie zamieszczone na niej informacje. Zobacz jak prezentują się oceny opon Rotalla Setula 4 Season RA03 235/45R17 97W na etykiecie unijnej.
Opory toczenia mają wpływ na zużycie paliwa i emisję spalin przez samochód. Najlepszymi i najbardziej oszczędnymi oponami są modele oznaczone literą "A" – najmniej ekonomiczne ogumienie zaliczane jest do klasy "G". Klasy "D" nie stosuje się w odniesieniu do samochodów osobowych. Taką samą ocenę - "C" na etykiecie unijnej w kategorii "spalanie paliwa" uzyskało jeszcze 17 innych produktów spełniających kryteria - opony Setula 4 Season RA03 (model) oraz 17 cali (średnica).
Przyczepność na mokrej nawierzchni to jeden z parametrów wykazywanych na unijnej etykiecie dołączonej do opony. Skala opisuje długość hamowania, gdzie litera A określa drogę najkrótszą, a F najdłuższą (kategorie D i G są puste przy oponach do aut osobowych). To bardzo ważny parametr, który może wpłynąć na decyzję zakupową kierowcy wybierającego nowe opony swojego auta - przyczepność bezpośrednio decyduje o bezpieczeństwie jazdy. Należy pamiętać, że różnica między skrajnymi klasami (A i F) może wynosić aż 18 metrów. Identyczną notę - "B" na etykiecie unijnej w kategorii "przyczepność na mokrej nawierzchni" uzyskało jeszcze 118 innych produktów spełniających wytyczne - opony całoroczne (sezon), 17 cali (średnica) oraz budżetowa (klasa).
Etykiety unijne na oponach zawierają między innymi informację na temat poziomu hałasu zewnętrznego emitowanego przez dany model. W przeciwieństwie do oporów toczenia i przyczepności na mokrej nawierzchni tutaj nie są nadawane klasy od A do G, tylko ocena w postaci 3 fal i wynik pomiaru w dB. Parametr ten wzbudza kontrowersje, ponieważ dla kierowców największe znaczenie ma poziom hałasu wewnętrznego, który jest odczuwany w kabinie i wpływa na komfort jazdy. Hałas zewnętrzny jest istotny w kontekście głośności ruchu drogowego i wynika unijnej z polityki ochrony środowiska.
Rotalla to kolejna marka słynnego chińskiego producenta Shandong Yongsheng Rubber Group. Historia marki sięga 1986 roku, kiedy w małej chińskiej prowincji Shandong otwarto nowe przedsiębiorstwo zajmujące się produkcją opon samochodowych. Pomimo przynależności do segmentu budżetowego, opony Rotalla zapewniają optymalne połączenie przyzwoitych właściwości użytkowych i niskiej ceny. Pod względem wielu wskaźników nie ustępują droższym konkurentom. Dobre parametry techniczne połączone są z niską ceną produktów, pozwoliło marce zawojować nisze opon budżetowych na światowym rynku.
Model Setula 4 Season RA03 (Rotalla) wyposażony został w kierunkową rzeźbę bieżnika. Bieżnik kierunkowy to rzeźba, której układ rowków i bloków przypomina kształtem litery "V" i "U" lub charakterystyczną jodełkę. Tego typu opony doskonale radzą sobie na mokrej lub pokrytej błotem pośniegowym nawierzchni. Opony z bieżnikiem kierunkowym mają o 20% wyższą odporność na zjawisko aquaplaningu w porównaniu do modeli asymetrycznych. Oprócz tego charakteryzują się doskonałą sterownością i trzymaniem toru jazdy podczas poruszania się na wprost. Wielu kierowców podkreśla także ich atrakcyjny wygląd.
Napisy "97" oraz "W" umieszczone na boku opony, najczęściej za jej rozmiarem to kolejno indeks nośności (do 730 kg) oraz prędkości (do 270 km/h). Pamiętajcie, że nie wolno ich lekceważyć podczas wyboru opon wielosezonowych. Opona z oznaczeniem FR posiada rant chroniący felgę przed zarysowaniami. XL to skrót od extra load oznaczający ogumienie o wzmacnianej konstrukcji.
Rotalla Setula 4 Season RA03 235/45 R17 należy do grupy opon wielosezonowych. Opony całoroczne to uniwersalne rozwiązanie zapewniające zoptymalizowane osiągi zarówno latem, jak i zimą. Szczególnie zadowoleni z nich będą kierowcy, którzy pokonują rocznie niewielkie przebiegi i jeżdżą głównie w mieście. Ogumienie wielosezonowe to kompromisowe rozwiązanie, ponieważ stworzone są z mieszanki gumowej zachowującej się najlepiej w umiarkowanych temperaturach, a bieżnik łączy w sobie najważniejsze cechy bieżnika letniego i zimowego, zapewniając dobre prowadzenie w różnych warunkach pogodowych.
Gwarancja na opony Rotalla obowiązuje przez 2 lata od daty zakupu, co oznacza, że w tym czasie można zgłosić wszelkie wady produkcyjne ogumienia. Na uznanie reklamacji można liczyć w przypadku usterek związanych z konstrukcją opony, użytymi materiałami, a także jakością wykonania. Jeżeli kupujący opony nie ma pewności co do sposobu powstania wady, warto poradzić się specjalisty z serwisu ogumienia. Pomoże on w określeniu powstania usterki, a także pomoże w złożeniu reklamacji i dochodzeniu swoich praw przed producentem.
Opinie o oponie są obecnie zbierane od użytkowników. Czekamy na pierwsze wrażenia z jazdy oraz informacje jak opony zachowują się w różnych warunkach. Dodaj swoją opinię. W komentarzu poza recenzją proszę o podawanie marki i modelu auta, lokalizacji (góry, miasto, trasa) oraz preferowanego stylu jazdy.
Sezonowe testy ogumienia przeprowadzane przez specjalistów z automobilklubów i prasy motoryzacyjnej to cenne źródło wiedzy dla kierowców decydujących się na zakup opon. Mimo że opony chińskie są rzadko brane w nich pod uwagę, to z kilku badań w jakich je sprawdzono można wnioskować, iż ich jakość bardzo poprawiła się w ciągu kilku ostatnich lat. Widzą to także kierowcy, którzy szukają niedrogich i pewnych opon do swojego auta i coraz częściej decydują się na ogumienie chińskich marek. Czym oprócz korzystnej ceny charakteryzuje się to ogumienie? Zapewnia bezpieczeństwo w kluczowych obszarach, zoptymalizowany komfort jazdy oraz pewność prowadzenia - szczególnie w autach małolitrażowych i podczas typowo miejskiej jazdy. Kierowcy w opiniach pozostawianych na forach motoryzacyjnych i w mediach społecznościowych piszą o nich: "spełniły moje oczekiwania", "wystarczające jak na moje potrzeby, nie zawodzą podczas deszczu i na suchej nawierzchni", "gwarantują krótką drogę hamowania i przyczepność na zakrętach".
Zobacz inne określenia opon Rotalla Setula 4 Season RA03 235/45 R17 97W XL (FR). Sformułowania te często spotykane są w serwisach ogłoszeniowych czy na portalach społecznościowych. Zwroty zawierają różne formy zapisu rozmiaru (235/45 R17), indeksów (97W XL), sezonu (opony całoroczne), modelu (Setula 4 Season RA03) oraz nazwy producenta (Rotalla) przedstawione w odmiennej kolejności.
Poniżej lista alternatywnych opon wielosezonowych o szerokości 235 mm, profilu 45 %, średnicy 17 cali oraz indeksach 97W. Przygotowana propozycja to ogumienie o podobnych parametrach oraz zbliżonym przedziale cenowym. Dla przypomnienia etykieta, gwarancja oraz cena obecnie omawianej opony.
Na koniec kilka słów o promocjach na opony całoroczne, wyprzedażach starszych modeli, zakupach na raty oraz produktach powiązanych.
Zacznijmy od promocji, którymi coraz częściej kuszą swoich klientów producenci oraz właściciele sklepów internetowych. Do najchętniej stosowanych benefitów w branży oponiarskiej należą karty paliwowe, wejściówki do kina, rabat na kolejne zakupy, oficjalne piłki nożne czy bony Sodexo.
Jeżeli chodzi o wyprzedaż opon wielosezonowych firmy Rotalla to najbardziej opłacalny okazuje się zakup ogumienia poza szczytem sezonu. Kolejną praktyką sklepów z oponami jest przecenianie produktów, których data produkcji jest starsza niż 2-3 lata. Wówczas możemy się liczyć z upustami rzędu 44-62% od ceny detalicznej.
Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom kierowców, większość sklepów z oponami (sklepopon, oponeo czy norauto) udostępniła możliwość zakupu swoich produktów na raty, prezentując oferty placówek tj. Euro Bank, Alior Bank oraz BGŻ BNP Paribas. Klienci otrzymują do dyspozycji raty 0% lub (najczęściej) z oprocentowaniem oscylującym w okolicach 1% (0,90 - 1,20).
Poniżej prosta symulacja zakupu na raty 4 sztuk prezentowanych opon wielosezonowych Rotalla w rozmiarze 235/45 R17 XL (97W). Przy założeniu, iż jedna opona kosztuje 208 zł, za komplet przyjdzie nam zapłacić 832 zł. W zależności od ilości wybranych rat, miesięcznie będziemy musieli przelewać na konto banku od 78 (12 rat) do 425 zł (2 raty). Kalkulacja dotyczy oprocentowania wynoszącego 1%.
Ilość rat | Miesięczna rata | Koszt całkowity | Nadpłata |
---|---|---|---|
2 | 425 zł | 850 zł | 18 zł |
4 | 217 zł | 868 zł | 36 zł |
6 | 147 zł | 882 zł | 50 zł |
8 | 113 zł | 904 zł | 72 zł |
10 | 92 zł | 920 zł | 88 zł |
12 | 78 zł | 936 zł | 104 zł |
Kupując opony całoroczne w sklepie internetowym, bardzo często mamy możliwość dodania do swojego zamówienia całej gamy interesujących produktów bądź usług powiązanych z wybranym asortymentem. Najczęściej są to propozycje przedmiotów w cenie od kilku do kilkunastu złotych, którymi w przypadku modelu Setula 4 Season RA03 mogą być m.in. worki do opon, ramki do tablic rejestracyjnych, montaż w serwisie oraz ładowarki do telefonu na USB.