Porównujemy oferty 24 sklepów z oponami zimowymi firmy Sava w rozmiarze 205/80R14. Zobacz gdzie kupić opony Trenta M+S w najniższej cenie. Sprawdź opinie kierowców, przejrzyj wyniki testów, dane techniczne, okres gwarancji i zdjęcia bieżnika. Przeczytaj opis modelu oraz informacje o producencie. Zobacz co przedstawia etykieta unijna, jakie jest przeznaczenie czy rodzaj bieżnika wybranego produktu. Sprawdź jak kształtuje się aktualna cena opon.
Co oznacza zapis "109/107 P C" w nazwie opony?
Sava Trenta M+S w rozmiarze 205/80 R14 109/107P to opona zimowa, wzmacniana (C) oraz dodatkowo oznakowana symbolami 3PMSF, M+S. Oznaczenia 570817 oraz 5452000583475 to odpowiednio nadany przez producenta kod produktu oraz numer EAN. Marka, model jak również sama opona - zaliczane są do klasy ekonomicznej. Pełna lista parametrów została zaprezentowana w tabeli poniżej.
Parametr | Wartość |
---|---|
Kod produktu | 570817 |
EAN | 5452000583475 |
Producent | Sava |
Koncern | grupa Goodyear |
Siedziba | Słowenia |
Klasa | ekonomiczna |
Model | Trenta M+S |
Poprzedni model | - |
Następny model | - |
Sezon | opony zimowe |
Rozmiar | [size width="205" profile="80" diameter="14"]205/80 R14[/size] |
Szerokość | 205 mm |
Profil | 80 % |
Średnica | 14 cali |
Konstrukcja | R (radialna) |
Wysokość profilu | 164 mm |
Kraj produkcji | Słowacja, Rumunia, RPA, Niemcy, Francja, Słowenia, Polska |
Rodzaj bieżnika | symetryczny |
Indeks nośności | 109/107 |
Maksymalna nośność | 1030/975 kg |
Indeks prędkości | P |
Maksymalna prędkość | 150 km/h |
Przeznaczenie | auta dostawcze |
Gwarancja | 5 lat od daty produkcji |
Opory toczenia | E (spalanie paliwa) |
Przyczepność na mokrym | C (droga hamowania) |
Hałas zewnętrzny | 73 dB |
Fale (1-3) | 2 |
Waga (ciężar) | 12,58 kg |
Premiera modelu | 2011 rok (podczas targów Moto) |
Rozpoczęcie produkcji | 06.2016 |
Zakończenie produkcji | 09.2018 |
Cena | ~ 432 zł (brutto, z VAT) |
Run Flat | nie |
Wzmocnienie | tak (C) |
Rant ochronny felgi | - |
Inne oznaczenia | 3PMSF, M+S |
Pełna nazwa | Sava Trenta M+S 205/80 R14 109/107 P C |
Opis opony Sava Trenta M+S w pigułce. Producentem opon jest marka Sava, która posiada swoje fabryki w takich krajach jak Francja, Słowenia czy Rumunia. Prezentowany model stworzono z myślą o sezonie zimowym. Jeżeli chodzi o gwarancję na opony Sava (klasa ekonomiczna) to wynosi ona 5 lat od daty produkcji. Bieżnik Trenta M+S ma konstrukcję symetryczną, o której więcej dowiesz się w tej części opisu.
Opony zimowe Sava Trenta M+S zaprojektowane zostały z myślą o zapewnieniu bezpieczeństwa podczas codziennego podróżowania samochodem. Prezentowany tutaj rozmiar 205/80 R14 pasuje do modeli samochodów typu Toyota Yaris, Toyota Aygo, Kia Picanto, Kia Carens, Nissan Micra czy Honda Accord.
Jak należy czytać rozmiar opony? Pierwsza liczba w rozmiarze 205/80 R14 oznacza szerokość opony w milimetrach (tutaj 205 mm). Druga liczba to wysokość profilu opon. W rozmiarze jest podawana jako procent z szerokości – tutaj profil 80 w milimetrach wynosi 164. Średnica tego modelu ma z kolei 14 cali. Opony Sava Trenta M+S 205/80 R14 mają indeks prędkości P (oznacza to dopuszczalną prędkość 150 km/h) i indeks nośności 109/107 (dopuszczalne obciążenie wynosi tutaj 1030/975 kg). Etykieta opon Sava Trenta M+S 205/80 R14 prezentuje się następująco: E za opory toczenia, C za hamowanie na mokrej drodze i 73 dB w pomiarze hałasu zewnętrznego.
Trenta M+S w rozmiarze 205/80 R14 sklasyfikowany został przez producenta jako ogumienie dostawcze. Opony dostawcze są projektowane z myślą o samochodach typu van czy półciężarówkach (o DMC nieprzekraczającej 3,5 tony). Takie pojazdy, z racji swoich zadań, poruszają się z dużym obciążeniem, dlatego muszą być odporne na zużycie i mieć wzmocnioną konstrukcję. W przypadku opon dostawczych spotyka się dwa indeksy nośności (np. 113/111, gdzie pierwszy charakteryzuje oponę zamontowaną na bliźniaku, a drugi oponę na pojedynczej feldze). Opony dostawcze często są oznaczane za pomocą litery "C" (ang. cargo) umieszczonej w ich rozmiarze.
Opony firmy Sava pozycjonowane są przez branżę motoryzacyjną jako produkty klasy ekonomicznej. Opony klasy ekonomicznej to idealna propozycja dla kierowców, którzy chcą zaoszczędzić na zakupie opon, pokonują małe przebiegi roczne, posiadają samochód o mniejszej mocy lub preferują spokojny styl jazdy. Opony ekonomiczne produkowane są w oparciu o nieco starsze technologie, niż modele ze średniej lub wyższej półki i z tego wynika ich niższa cena. Oferują dobre osiągi na suchej i mokrej nawierzchni oraz panowanie nad samochodem w warunkach zimowych. Do marek klasy ekonomicznej zaliczają się m.in. Sava, Laufenn, Zeetex, Barum, Dębica, Sunny czy Matador.
Od listopada 2012 roku na terenie Unii Europejskiej obowiązują przepisy nakazujące umieszczanie na wszystkich sprzedawanych oponach specjalnych etykiet z najważniejszymi parametrami danego modelu. Dzięki nim można zapoznać się z informacjami na temat oporów toczenia, drogi hamowania na mokrej nawierzchni i generowanego hałasu. Zobacz jak prezentują się oceny opon Sava Trenta M+S 205/80R14 109/107P na etykiecie unijnej.
Etykieta unijna na oponach zawiera między innymi informacje o oporach toczenia danego produktu. Podczas toczenia na opony działają różne siły (między innymi tarcie, opór powietrza itp.), co w uproszczeniu przekłada się na ilość energii potrzebnej do wprawienia koła w ruch, czy utrzymania pożądanej prędkości. Im większe opory toczenia, tym większe spalanie paliwa i emisja spalin przez samochód. W ramach pomiaru oporów toczenia możliwe jest przyznanie klas od A (najlepsza) do G (najgorsza), przy czym klasa D nie jest stosowana. Taką samą ocenę - "E" na etykiecie unijnej w kategorii "spalanie paliwa" uzyskały jeszcze 2 inne produkty spełniające kryteria - opony Trenta M+S (model) oraz 14 cali (średnica).
Etykieta unijna dołączona do opony zawiera m. in. informację o drodze hamowania na mokrej nawierzchni. To dla kierowców często decydujący parametr przy wyborze ogumienia do codziennej jazdy. Parametr ten wyrażany jest w skali od A do G, gdzie A oznacza najkrótszą drogę hamowania, przy czym kategorie D i G pozostają puste. Warto przyjrzeć się tym danym, ponieważ między modelem z początku i końca skali różnica w drodze hamowania na mokrej jezdni wynosi aż 18 metrów (przy prędkości wynoszącej 80 km/h).
Hałas na zewnątrz auta to jeden z parametrów określanych na etykietach unijnych dołączanych do opony. Wyrażany jest w decybelach i przedstawiany graficznie w formie od jednej do trzech fal, gdzie jedna fala oznacza najcichsze opony. Wszystkie modele dopuszczone do sprzedaży muszą spełniać normy, dlatego opony, którym przypisano trzy fale, także mieszczą się w tym zakresie. Warto zwrócić uwagę na ten parametr, ponieważ im cichszy model opony, tym bardziej jest on przyjazny dla środowiska naturalnego. Wynik "73 dB" na etykiecie unijnej w kategorii "hałas zewnętrzny" uzyskało jeszcze 5 innych produktów spełniających kryteria - opony zimowe (sezon), 14 cali (średnica) oraz ekonomiczna (klasa).
Ekonomiczne, oferujące zrównoważone osiągi oraz trwałe – takie właśnie są opony Sava. To słoweńska marka należąca do klasy ekonomicznej, korzystająca z technologii i sieci dystrybucji jednego z największych producentów opon na świecie – amerykańskiego giganta Goodyear. Odpowiadanie na potrzeby klientów i ciągłe rozbudowywanie oferty sprawia, że Sava, której historia sięga 1920 roku cieszy się zaufaniem kierowców na całym świecie. Ciekawostką jest, że nazwa Sava pochodzi od rzeki na Półwyspie Bałkańskim przepływającej przez Słowenię.
Model Trenta M+S (Sava) wyposażony został w symetryczną rzeźbę bieżnika. Bieżnik symetryczny to rozwiązanie, które jest najstarsze pod względem technologicznym. Jest ono także najtańsze pod względem projektowania i produkcji. Dwie połowy opony z omawianą rzeźbą są takie same, co sprawia, że można je dowolnie zamontować na samochodzie i niezależnie od kierunku toczenia pracują tak samo. W efekcie osiągi opon z bieżnikiem symetrycznym są dość przeciętne, szczególnie przy wyższych prędkościach. Bieżnik symetryczny można obecnie spotkać głównie w oponach ciężarowych i dostawczych.
Napisy "109/107" oraz "P" umieszczone na boku opony, najczęściej za jej rozmiarem to kolejno indeks nośności (do 1030/975 kg) oraz prędkości (do 150 km/h). Pamiętajcie, że nie wolno ich lekceważyć podczas wyboru opon zimowych. Przy tym produkcie znaleść można także oznaczenie 3PMSF - płatek śniegu na potrójnym szczycie oznaczający dopuszczenie opony do poruszania w warunkach zimowych oraz M+S - mud and Snow (ang. błoto i śnieg) określa opony lepiej radzące sobie w warunkach błota i śniegu, niżeli model standardowy (bez tego symbolu). C - ogumienie o wzmacnianej konstrukcji, stosowane najczęściej w autach dostawczych.
Sava Trenta M+S 205/80 R14 należy do grupy opon zimowych. Opony zimowe to segment ogumienia, który powstał w celu zapewnienia bezpiecznego i komfortowego podróżowania w zimowych warunkach. Najczęściej są wyposażone w bieżnik kierunkowy (dla lepszego odprowadzania śniegu, wody i błota pośniegowego) lub rzadziej asymetryczny (w przypadku modeli do aut o dużej mocy). Bieżnik każdej opony zimowe pokryty jest siecią drobnych nacięć (lameli), które wgryzają się w śnieg zwiększając stopień panowania nad samochodem. Montaż opon zimowych jest zalecany, gdy temperatury regularnie spadają poniżej 7 st. C.
Gwarancja udzielana przez producenta opon Sava jest taka sama jak w przypadku innych opon osobowych marek należących do koncernu Goodyear. Amerykański gigant w produkcji opon udziela gwarancji na modele osobowe obowiązującej przez okres pięciu lat od daty produkcji lub zakupu. Obejmuje ona wady tkwiące w oponach, które są związane z materiałami, wykonawstwem lub konstrukcją. Gwarancji nie podlegają natomiast takie uszkodzenia, które wynikają m. in. z błędów w trakcie montażu i demontażu, a także powstałe w wyniku nieprawidłowej techniki jazdy.
Dzięki opiniom o różnych modelach opon, kierowca stojący przed wyborem ogumienia do swojego auta może porównać parametry wielu modeli. Najczęściej kierowcy korzystają z recenzji opublikowanych w mediach społecznościowych i na forach branżowych, ponieważ pokazują one jak dany model sprawdza się w długotrwałym użytkowaniu. "Nie hałasują, bardzo dobrze zachowują się na śniegu i błocie pośniegowym", "pewne prowadzenie na zakrętach i dynamiczne ruszanie z miejsca - niczego więcej nie potrzebuję od zimówek" - piszą kierowcy.
Przed nadejściem zimy, opony przeznaczone na ten sezon są chętnie testowane przez organizacje branżowe i prasę motoryzacyjną. Dzięki wynikom zestawień, kierowcy planujący zakup opon mogą zyskać wiedzę o osiągach danego modelu. Dla osób, które nie chcą przepłacać, doskonałym rozwiązaniem są opony zimowe Sava. Model Sava Eskimo S3 Plus był kilkukrotnie sprawdzany w testach - m. in. w sprawdzianie opon zimowych ADAC z 2018, gdzie zajął 8 miejsce wyróżniając się pod względem prowadzenia na śniegu.
Wyniki dotyczą opon zimowych Sava, gdyż model Trenta M+S nie został jeszcze przetestowany przez żadną popularną organizację, stowarzyszenie, dziennikarzy motoryzacyjnych czy ekspertów z branży.
Zobacz inne określenia opon Sava Trenta M+S 205/80 R14 109/107 P C. Sformułowania te często spotykane są w serwisach ogłoszeniowych czy na portalach społecznościowych. Zwroty zawierają różne formy zapisu modelu (Trenta M+S), sezonu (opony zimowe), rozmiaru (205/80 R14), indeksów (109/107P C) oraz nazwy producenta (Sava) przedstawione w odmiennej kolejności.
Na koniec kilka słów o promocjach na opony zimowe, wyprzedażach starszych modeli, zakupach na raty oraz produktach powiązanych.
Zacznijmy od promocji, którymi coraz częściej kuszą swoich klientów producenci oraz właściciele sklepów internetowych. Do najchętniej stosowanych benefitów w branży oponiarskiej należą bilety na mecze piłkarskie, pamięci przenośne USB, oficjalne piłki nożne, kubki termiczne czy bilety na zawody żużlowe.
Jeżeli chodzi o wyprzedaż opon zimowych firmy Sava to najbardziej opłacalny okazuje się zakup ogumienia poza szczytem sezonu. Kolejną praktyką sklepów z oponami jest przecenianie produktów, których data produkcji jest starsza niż 2-3 lata. Wówczas możemy się liczyć z upustami rzędu 43-57% od ceny detalicznej.
Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom kierowców, większość sklepów z oponami (norauto, oponeo czy intercars) udostępniła możliwość zakupu swoich produktów na raty, prezentując oferty placówek tj. mBank, Euro Bank lub Alior Bank. Klienci otrzymują do dyspozycji raty 0% lub (najczęściej) z oprocentowaniem oscylującym w okolicach 1% (0,90 - 1,20).
Poniżej prosta symulacja zakupu na raty 4 sztuk prezentowanych opon zimowych Sava w rozmiarze 205/80 R14 C (109/107P). Przy założeniu, iż jedna opona kosztuje 432 zł, za komplet przyjdzie nam zapłacić 1 728 zł. W zależności od ilości wybranych rat, miesięcznie będziemy musieli przelewać na konto banku od 162 (12 rat) do 882 zł (2 raty). Kalkulacja dotyczy oprocentowania wynoszącego 1%.
Ilość rat | Miesięczna rata | Koszt całkowity | Nadpłata |
---|---|---|---|
2 | 882 zł | 1 764 zł | 36 zł |
4 | 450 zł | 1 800 zł | 72 zł |
6 | 306 zł | 1 836 zł | 108 zł |
8 | 234 zł | 1 872 zł | 144 zł |
10 | 191 zł | 1 910 zł | 182 zł |
12 | 162 zł | 1 944 zł | 216 zł |
Kupując opony zimowe w sklepie internetowym, bardzo często mamy możliwość dodania do swojego zamówienia całej gamy interesujących produktów bądź usług powiązanych z wybranym asortymentem. Najczęściej są to propozycje przedmiotów w cenie od kilku do kilkunastu złotych, którymi w przypadku modelu Trenta M+S mogą być m.in. środki do konserwacji opon, zapachy do samochodu, ramki do tablic rejestracyjnych czy preparaty do mycia felg.