Test opon zimowych 215/55 R16 – Ranking najlepszych zimówek 2017

1 gwiazdka2 gwiazdki3 gwiazdki4 gwiazdki5 gwiazdek (Głosów: 1, Średnia: 5,00 na 5)
Loading...

Kierowcy zdecydowali – oto 13 najlepszych zimówek o rozmiarach 215/55 R16. Zestawienie tym bardziej przydatne, że jak dotąd żadna z organizacji testujących ogumienie samochodowe nie zainteresowała się tym rozmiarem. A chociaż ufamy badaniom, czasem opinie zwykłych kierowców potrafią równie skutecznie pomóc dokonać właściwego wyboru. Tak jest i tym razem. Zapraszamy na najlepsze opony zimowe 215/55 R16 (2016/2017).

Wśród 13 opon znalazły się spodziewane modele. Nie zaskakuje wybór najnowszych generacji serii Nokian WR, Goodyear Ultra Grip czy Michelin Alpin. Niektórzy mogą jednak zastanawiać się, czy na 10 miejsce zasłużyły opony Dębicy. Mnie ten wybór nie dziwi. To w końcu nie ranking super-opon wyścigowych, tylko najlepszych zimówek na polskie drogi.

Wśród nich nie mogło zabraknąć ani modeli Dębica Frigo HP2, ani Kleber Krisalp HP3 Sibir Snow czy Dayton DW510 Evo. Każdy z nich cechuje się dobrych stosunkiem jakości do ceny i zupełnie nieźle sprawdza się podczas zmiennych, zimowych warunków. Dlatego znalazły się wśród 5 wytypowanych przeze mnie modeli, którym przyglądam się bliżej w dalszej części tekstu.

 

Opony 215/55 R16

Co oznacza zapis 215/55 R16. Litera w środku informuje, że mamy do czynienia z oponami radialnymi (promieniowymi), w których osnowa ułożona jest pod kątem 90°. Dzięki temu są one bardziej elastyczne i wytrzymałe od opon diagonalnych. Liczby odnoszą się natomiast do konkretnych wymiarów. 215 to wartość wyrażona w milimetrach, mówiąca o szerokości między ściankami bocznymi. 55 to stosunek procentowy, w jakim wysokość ich boku pozostaje do szerokości (55% x 215 to 118,25 mm). Wreszcie 16 (cali) – to średnica felgi, na jaką należy nałożyć taką oponę.

 

TOP 13 opon zimowych w rozmiarze 215/55 R16

  1. Nokian WR D4
  2. Goodyear Ultra Grip 9
  3. Michelin Alpin 5
  4. Yokohama W.drive V905
  5. Dunlop Winter Sport 5
  6. Continental ContiWinterContact TS850
  7. Kleber Krisalp HP3
  8. Firestone Winterhawk 3
  9. Barum Polaris 3
  10. Dębica Frigo HP2
  11. Uniroyal MS Plus 77
  12. Dayton DW510 Evo
  13. Matador MP92 Sibir Snow

 

Modele warte uwagi

  • Dębica Frigo HP2
  • Dayton DW510 Evo
  • Nokian WR D4
  • Continental ContiWinterContact TS850
  • Kleber Krisalp HP3

 

debica-frigo-hp21. Dębica Frigo HP2

O oponach Dębica Frigo HP2 nie raz już wypowiadałem się w ciepłych słowach. I z czystym sumieniem zrobię to ponownie. HP2 to druga odsłona serii zimówek od polskiego producenta ogumienia budżetowego. Dzięki technologii opracowanej przez specjalistów z Goodyear Tire and Rubber Company, jest to jeden z najlepszych wyborów w tej klasie cenowej.

W porównaniu do poprzedniej wersji poprawiono między innymi budowę osnowy i zoptymalizowano mieszankę gumową. Dzięki temu udało się ograniczyć ich ścieralność i obniżyć opory toczenia. Efekt? Nie jeden: wyższe osiągi, niższe koszty eksploatacji i większa przyjazność dla środowiska. Jako że zachowują dobrą elastyczność przy zmianach temperatur, dobrze sprawdzają się w zróżnicowanych warunkach polskiej zimy. Ale nie są pozbawione wad.

Zadowalająca przyczepność i w miarę krótka droga hamowania, które udało się uzyskać, mają swoją cenę: hałas. Tylko że ten problem nie dotyczy w ogóle omawianego tutaj rozmiaru. O ile uzasadnione mogą być głosy posiadaczy innych rozmiarów, etykieta unijna dla Frigo HP2 o wymiarach 215/55 R16 93 H MFS informuje o… 69 dB, czyli zaledwie jednej fali. Kierowcy, którzy szukają zimówek w tym rozmiarze, nie mają się zatem nad czym zastanawiać. Na tej półce cenowej naprawdę trudno będzie im znaleźć coś lepszego. Więcej o modelu Frigo HP2 pisaliśmy tutaj.

 

dayton-dw510-evo2. Dayton DW510 Evo

Kierowcy, którzy woleli Dębicę od zimówek Daytona, wybrali mądrze. I wcale nie przemawia przeze mnie konsumencki patriotyzm. Frigo HP2 są po prostu o klasę lepsze od DW510 Evo, mimo że obie należą do tej samej klasy ogumienia. Dlaczego zatem na nie postawiłem? Bo jest grupa kierowców, którym serdecznie te opony polecam.

Mam na myśli tych posiadaczy aut, którzy szukają czegoś w rozsądnie cenie, co pomoże im przemierzać codzienną trasę między domem a pracą. A z doświadczenia wiem, że takich kierowców jest przynajmniej połowa.

Jeśli kogoś nie zachęcił ten wstęp, niech spojrzy na etykietę unijną. Ocena „C” za przyczepność na mokrej nawierzchni to naprawdę przyzwoity rezultat, którego mogłaby pozazdrościć niejedna markowa zimówka. Od opon Dębica są niestety nieco głośniejsze (72 dB). Biorąc pod uwagę ich cenę, jest i tak zupełnie nieźle.

Nie można za to przemilczeć sporych oporów toczenia, które na pewno przełożą się na wyższe rachunki za paliwo. Duże znaczenie odgrywa natomiast odpowiednie ciśnienie powietrza, które warto regularnie sprawdzać.

 

nokian-wr-d43. Nokian WR D4

Pierwsze miejsce Nokian WR D4 zupełnie mnie nie dziwi. To zdecydowanie najlepsze zimówki w tym sezonie, które musiały znaleźć się też wśród 5 polecanych przeze mnie modeli. W porównaniu do poprzedniej generacji (Nokian WR D3) poprawie uległy niemal wszystkie parametry. Lepsze odprowadzanie wody to wynik mądrze przemyślanego wzoru klocków z dodatkowymi wcięciami oraz połączeniami.

Niestety, chociaż jest to pierwszy model zimówek w historii, który uzyskał na etykiecie unijnej ocenę „A” za jazdę na mokrej nawierzchni, nie dotyczy to rozmiaru 215/55 R16. Skandynawscy inżynierowie i tak mają jednak powód do dumy: ostateczny rezultat to „B”. A gdyby tego było mało, Nokian WR D4 odznaczają się najwyższym komfortem akustycznym (69 dB) i znakomitą wydajnością paliwową („C”).

Jednym z powodów tak dobrych wyników jest specjalna Nokian Twin Trac Silica z olejem rzepakowym. Opony kilkakrotnie zdobywały czołowe pozycje w testach ogumienia zimowego, wyprzedzając takie modele jak Michelin Alpin 5 czy Pirelli Cinturato Winter. Więcej o bieżniku WR D4 pisaliśmy w tym artykule.

 

continental-contiwintercontact-ts8504. Continental ContiWinterContact TS850

Opony Continental ContiWinterContact TS850 to chyba rekordzistki. Łącznie zwyciężyły w blisko 15 testach, a w kilku zdobyły dalsze miejsca na podium. Niestety, mowa tu o innych rozmiarach. 215/55 R16 na ich tle nie wypada zbyt dobrze, jednak mimo wszystko wydaje mi się godny polecenia.

W modelu zastosowano szereg fenomenalnych rozwiązań. Na wymienienie zasługuje m.in. technologia Sipping. Są to ostre krawędzie, które pozwalają sprawnie przenosić siły poprzeczne na nawierzchnię. Skutkuje to większą stabilnością nawet podczas dynamicznej jazdy i wchodzenia w ostre zakręty.

Poczyniono też ogromne postępy w walce ze zjawiskiem aquaplaningu i minimalizowaniu oporów toczenia. W efekcie otrzymaliśmy produkt charakteryzujący się fenomenalną przyczepnością na każdym rodzaju nawierzchni i pozwalający rozwijać superwysokie prędkości. Niestety, charakteryzuje go też zaporowa cena.

 

kleber-krisalp-hp35. Kleber Krisalp HP3

Dlaczego Kleber Krispal HP3? Okazuje się, że najnowsze zimówki francuskiej firmy kojarzonej z buldogiem, wypadają w etykiecie unijnej tak dobrze jak Nokian WR D4. Dotyczy to trzech parametrów: efektywności paliwowej (mierzonej oporami toczenia), przyczepności na mokrej drodze oraz komfortu akustycznego.

Oceny przyznane im w tych kategoriach przez UE to kolejno: „C”, „B” oraz 69 dB zewnętrznego hałasu. Co ciekawe, inżynierom Klebera udało się uzyskać te same rezultaty zupełnie innymi metodami. Jeśli chodzi o wykorzystane surowce, to tym razem postawili oni na mieszankę gumową na bazie elastomerów funkcjonalnych.

Dzięki temu udało się skrócić drogę hamowania na lodzie o 8% w porównaniu do poprzedniej generacji, czyli opon Kleber Krisalp HP2 (205/55 R16). Za sukces odpowiadają również kanały rynnowe „Toboggan” i odpowiednio zagęszczone lamele.

 

Subiektywne rankingi opon zimowych 215/55 R16

Poniżej zestawienie kilku rankingów opon zimowych w opisywanym rozmiarze według naszego uznania. W tabeli poniżej znajdziemy polecane przez nas modele ogumienia zimowego, podzielone na charakterystyczne grupy takie jak najtańsze modele, opony z dobrą drogą hamowania na mokrej nawierzchni czy dbające o oszczędność paliwa. Kolejność wyświetlanych propozycji jest przypadkowa, gdyż uznajemy każdą z polecanych opon na równi.

Grupa / Ranking Nasze propozycje
Najtańsze modele
  • Matador MP92 Sibir Snow
  • Dębica Frigo HP2
  • Dayton DW510 Evo
Komfortowe i ciche
  • Dunlop Winter Sport 5
  • Goodyear Ultra Grip 9
  • Michelin Alpin 5
Krótka droga hamowania
  • Continental ContiWinterContact TS850
  • Nokian WR D4
  • Yokohama W.drive V905
Super sprzedaż
  • Nokian WR D4
  • Barum Polaris 3
  • Goodyear Ultra Grip 9
Oszczędne i ekonomiczne
  • Dunlop Winter Sport 5
  • Uniroyal MS Plus 77
  • Firestone Winterhawk 3

 

Samochody / Modele pojazdów

Lista aut, w których montowane były opony rozmiaru 215/55 R16

  • Alfa Romeo 159
  • Audi A3
  • Ford Mondeo
  • Honda Accord
  • Opel Zafira
  • Peugeot 408
  • Renault Espace
  • Seat Altea
  • Skoda Octavia
  • Volkswagen Passat
  • Volvo S60
  • i wiele innych

 

Podsumowanie

Spośród TOP 13 zimówek wybranych przez użytkowników, wybrałem 5, które moim zdaniem odpowiadają na potrzeby różnych kierowców. Są tu opony z klasy ekonomicznej, średniej i premium, które, mimo różnych parametrów, świetnie sprawdzą się podczas polskiej zimy.

Klikając "Lubię to" podziękujesz autorowi za ten artykuł.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *