Przetestowałem 38 modeli opon zimowych w rozmiarze 155/80 R13. Zobacz ranking 20 najlepszych moich zdaniem zimówek na nadchodzący sezon. Zapraszam na test opon zimowych 155 80 R13.
Kierowcy zdecydowali – oto 20 najlepszych zimówek o rozmiarze 155/80 R13. Zestawienie tym bardziej przydatne, że jak dotąd żadna z organizacji testujących ogumienie samochodowe (Auto Zeitung, ADAC lub Auto Bild) nie zainteresowała się tym rozmiarem. A chociaż ufamy badaniom, czasem opinie zwykłych kierowców potrafią równie skutecznie pomóc dokonać właściwego wyboru. Tak jest i tym razem. Zapraszamy na najlepsze opony zimowe 155/80 R13.
Ranking powstał po analizie opinii kierowców zamieszczonych w Internecie, wyników testów z poprzednich lat (przy uwzględnieniu faktu, że część modeli ma już swoich następców lub nie jest produkowana), klas na etykietach, średniej rynkowej ceny danego modelu, jego popularności i najważniejszych osiągów typu: długość drogi hamowania, komfort, generowany hałas, przyczepność na mokrej nawierzchni, niskie spalanie paliwa, odporność na aquaplaning itd. Przed prezentacją modeli w zestawieniu przypomnijmy sobie jeszcze jak w ogóle należy interpretować oznaczenie rozmiaru opony.
Przed ogłoszeniem wyników, warto jednak przypomnieć sobie, co dokładnie oznaczają liczby składające się na symbol opon w rozmiarze 155/80 R13. Jak nietrudno się domyślić ostatnie dwie cyfry (13) to po prostu określenie średnicy felgi, na którą pasuje dana opona. Rozmiar zapisany jest w calach, co warto pamiętać. Litera R to określenie dedykowane oponom radialnym. Ogumienie o konstrukcji radialnej (lub inaczej: promieniowej) posiada szkielet wykonany z osnowy układanej promieniowo do osi czoła opony. Dwie pierwsze liczby to informacja o szerokości i wysokości opony. Z pierwszą (155), nie ma większego problemu, gdyż to po prostu odległość pomiędzy bocznymi ściankami opony, wyrażona w milimetrach. Nieco trudniej jest przy określaniu wysokości, gdyż druga liczba (tutaj 80) to nie rozmiar wyrażony w konkretnych jednostkach miary, ale procentowy stosunek wysokości do szerokości. W tym wypadku oznacza to, że wysokość ścianki to 80% szerokości opony. Jak nietrudno obliczyć, jest to 124 milimetra.
W celu przygotowania poniższego rankingu, 10 parametrów opony ocenianych było w skali od 1 (bardzo słaby) do 10 (bardzo dobry). W związku z tym, że wyniki w prestiżowych testach opon, długość drogi hamowania na mokrej nawierzchni czy opinie kierowców, uważam za bardziej kluczowe dla zakupu i bezpieczeństwa parametry niż przykładowo spalanie paliwa, popularność modelu czy klasę opon - każdy z parametrów otrzymał odpowiednią wagę (ważność) od 5 do 30%. Maksymalna ocena końcowa, jaką mogła otrzymać opona wynosi 10 punktów.
1 miejsce # Łączna nota: 8.56/10
Nokian WR D4
Zwycięzcą rankingu opon zimowych w rozmiarze 155/80 R13 została marka Nokian ze swoim modelem WR D4 uzyskując w rankingu końcowym 8.56 punktów na 10 możliwych. Ocenione parametry to m.in. długość drogi hamowania na mokrej nawierzchni - ocena B (9.00 pkt), średnia cena rynkowa oscylująca w okolicach 173 zł za sztukę (9.75 pkt), gwarancja 5 lat od daty zakupu, za którą WR D4 otrzymał 9.30 punktów czy przynależność do klasy premium dała oponie Nokian 10 punktów.
2 miejsce # Łączna nota: 8.53/10
Continental WinterContact TS 860
Drugie miejsce w teście zajęły opony Continental WinterContact TS 860 zdobywając w sumie 8.53 punktów. Pod uwagę brane były m.in. generowany przy prędkości 80km/h hałas zewnętrzny na poziomie 71dB (7.69 punktów), popularność modelu sklasyfikowanego w TOP 4 na 38 (9.40 pkt), średnia cena rynkowa oscylująca w okolicach 207 zł za sztukę (9.50 pkt) czy opory toczenia odpowiedzialne za niskie spalanie paliwa - nota E (7.16 punktów).
3 miejsce # Łączna nota: 8.13/10
Dębica Frigo 2
Najniższe miejsce na podium przypadło modelowi Frigo 2 firmy Dębica który z kolei otrzymał 8.13 punktów. Do ocenianych parametrów należało m.in. długość drogi hamowania na mokrej nawierzchni - ocena C (8.00 pkt), popularność modelu sklasyfikowanego w TOP 2 na 38 (9.80 pkt), gwarancja 5 lat od daty produkcji, za którą Frigo 2 otrzymał 8.95 punktów czy średnia cena rynkowa oscylująca w okolicach 126 zł za sztukę (10 pkt).
4 miejsce # Łączna nota: 7.97/10
Nexen Winguard Snow'G WH2
5 miejsce # Łączna nota: 7.93/10
Nokian WR D3
6 miejsce # Łączna nota: 7.93/10
Vredestein Snowtrac 5
7 miejsce # Łączna nota: 7.90/10
Fulda Kristall Montero 3
8 miejsce # Łączna nota: 7.89/10
Kumho WinterCraft WP51
9 miejsce # Łączna nota: 7.83/10
Uniroyal MS Plus 77
10 miejsce # Łączna nota: 7.82/10
Barum Polaris 5
11 miejsce # Łączna nota: 7.82/10
Laufenn I Fit+
12 miejsce # Łączna nota: 7.79/10
Firestone Winterhawk 3
13 miejsce # Łączna nota: 7.76/10
Sava Eskimo S3+
14 miejsce # Łączna nota: 7.59/10
Viking WinTech
15 miejsce # Łączna nota: 7.55/10
Kleber Krisalp HP2
Poniżej ranking najlepszych opon zimowych z podziałem na 6 kategorii. W poszczególnych zestawieniach uwzględniłem wszystkie dostępne na rynku opony zimowe w rozmiarze 155/80 R13.
TOP 10 opon zimowych w rozmiarze 155/80 R13 charakteryzujących się najkrótszą drogą hamowania na mokrej nawierzchni. Badanie przeprowadzono przy prędkości 80 km/h.
Zobacz najchętniej wybierane przez kierowców opony zimowe w rozmiarze 155/80 R13. W tym zestawieniu kluczową rolę pełni popularność danego modelu. Może ona wynikać z stosunkowo niskiej ceny, bardzo dobrej jakości lub najlepszego stosunku ceny do jakości. Czasami niska popularność może wynikać ze zbyt krótkiej obecności modelu na rynku (nowość) lub wysokiej ceny.
Zobacz TOP 10 opon zimowych 155/80 R13 charakteryzujących się najdłuższym okresem gwarancji producenta. Dla przypomnienia dodam, iż najkrótszy okres gwarancji dla opon wynosi 2 lata, najdłuższy - do momentu zużycia bieżnika do głębokości 1,6 mm (tzw. gwarancja dożywotnia).
Poniżej 3 moim zdaniem warte uwagi modele opon zimowych omawianego rozmiaru. Kolejność bieżników jest zupełnie przypadkowa, a wybór uzależniony jest od możliwości finansowych oraz tego czego oczekujecie od opon.
Barum Polaris 5 to następca popularnego modelu Polaris 3. Model charakteryzuje się unowocześnioną rzeźbą bieżnika i trwałą mieszanką gumową stworzoną na bazie krzemionki. Szerokie rowki w kształcie litery V sprawnie odprowadzają wodę spod opony gwarantując stabilność podczas manewrów, skrócenie drogi hamowania i odporność na zjawisko aquaplaningu. Na stabilność wpływają także trójwymiarowe lamele i opracowana z myślą o poprawie stabilności rzeźba bieżnika. Użytkownicy opony cenią jej zrównoważone osiągi i optymalny komfort, kierowcy zwracają także uwagę na doskonały stosunek jakości do ceny modelu.
Opony Dębica Frigo 2 zaprojektowano specjalnie dla aut, których kierowcy poruszają się po zimowych drogach niezależnie od pogody. Dębica Frigo 2 należy do klasy budżetowej opon. Wszystkie elementy bieżnika ułożone są w układzie kierunkowym, co ułatwia synchronizację koła z powierzchnią śniegu. Specjalna mieszanka bogata w krzemionkę i specjalne dodatki sprawia, że guma charakteryzuje się wyjątkowymi właściwościami i zachowuje swoją elastyczność nawet w niskich temperaturach. Za kierownicą pojazdu wyposażonego w opony Dębica można czuć się pewnie także na oblodzonych nawierzchniach. Zasługa w tym zwiększonej liczby lameli i nowoczesnego wzoru bieżnika. Przemyślany system odwadniający sprawia, że opony są odporne na aquaplaning. Zaokrąglone boki bieżnika nie są przypadkowe, ich główną funkcją jest wspomaganie manewrowania pojazdem.
Nokian WR D4 to opony zimowe do samochodów średniej wielkości opracowane z myślą o bezpiecznej, zrównoważonej jeździe na mokrej jezdni i śniegu. Zastosowane innowacje sprawiają, że opona jest odporna na aquaplaning i poślizg na błocie pośniegowym ale to nie wszystko. Nokian WR D4 to pierwsza opona zimowa z klasą A w kategorii przyczepności na mokrej nawierzchni. Kierunkowy wzór bieżnika w kształcie strzały, mocno ponacinany lamelami zapewnia ponadprzeciętną sterowność i bezpieczeństwo na śniegu. Nowoczesna mieszanka Twin Trac Silica zawierająca naturalny kauczuk, krzemionkę i olej rzepakowy zapewnia stabilność, odporność na ścieranie, przecięcia i przebicia oraz niezwykle niski opór toczenia, co wpływa na niższe zużycie paliwa. To wszystko sprawia, że model ten jest uniwersalną opcją nie tylko do aut miejskich, sportowych ale także nowoczesnych pojazdów elektrycznych.
Opony w rozmiarze 155/80 R13 znaleźć można w wielu modelach samochodów. Pamiętaj, że dokładny rozmiar opon zależy od jego generacji, mocy, rodzaju nadwozia czy wersji wyposażenia. Najpopularniejsze auta, do których pasują te opony to m.in.:
Każda z opon zimowych wymienionych w rankingu z pewnością jest warta uwagi. Przed podjęciem decyzji o zakupie warto przeanalizować swój styl jazdy, charakterystykę posiadanego samochodu, miejsce użytkowania opon (miasto lub trasa) i do nich starać się dopasować dane opony analizując ich osiągi, czytając opinie i sprawdzając miejsca w testach. Wówczas zyskamy pewność, że dobrany model spełni nasze oczekiwania, zapewni bezpieczne i komfortowe użytkowanie, a jednocześnie za niego nie przepłacimy. Poniżej (dla przypomnienia) zestawienie najlepszego ogumienia zimowego w rozmiarze 155/80 R13, tym razem w nieco skróconej formie.
Miejsce | Model opony | Ocena |
---|---|---|
1 | Nokian WR D4 | 8.56 pkt. |
2 | Continental WinterContact TS 860 | 8.53 pkt. |
3 | Dębica Frigo 2 | 8.13 pkt. |
4 | Nexen Winguard Snow'G WH2 | 7.97 pkt. |
5 | Nokian WR D3 | 7.93 pkt. |
6 | Vredestein Snowtrac 5 | 7.93 pkt. |
7 | Fulda Kristall Montero 3 | 7.90 pkt. |
8 | Kumho WinterCraft WP51 | 7.89 pkt. |
9 | Uniroyal MS Plus 77 | 7.83 pkt. |
10 | Barum Polaris 5 | 7.82 pkt. |
11 | Laufenn I Fit+ | 7.82 pkt. |
12 | Firestone Winterhawk 3 | 7.79 pkt. |
13 | Sava Eskimo S3+ | 7.76 pkt. |
14 | Viking WinTech | 7.59 pkt. |
15 | Kleber Krisalp HP2 | 7.55 pkt. |
16 | Ceat Winter Drive | 7.54 pkt. |
17 | Nexen Winguard WT1 | 7.49 pkt. |
18 | Yokohama W.drive V903 | 7.44 pkt. |
19 | Minerva Frostrack HP | 7.42 pkt. |
20 | Semperit Master-Grip 2 | 7.41 pkt. |