Przetestowałem 26 modeli opon zimowych w rozmiarze 245/50 R18. Zobacz ranking 20 najlepszych moich zdaniem zimówek na nadchodzący sezon. Zapraszam na test opon zimowych 245 50 R18.
Testy opon zimowych to jedne z najbardziej wyczekiwanych przez kierowców publikacji każdej jesieni. Najczęściej przeprowadzają je takie podmioty jak Auto Bild, ADAC lub Motor. Między innymi to właśnie dzięki nim wiemy, na jaki model zimówek się zdecydować, aby podróżować bezpiecznie, komfortowo, a w niektórych przypadkach także oszczędnie. Tym razem zapraszam do lektury opracowanego przez siebie rankingu opon zimowych w rozmiarze 245/50 R18.
Ranking powstał po analizie opinii kierowców zamieszczonych w Internecie, wyników testów z poprzednich lat (przy uwzględnieniu faktu, że część modeli ma już swoich następców lub nie jest produkowana), klas na etykietach, średniej rynkowej ceny danego modelu, jego popularności i najważniejszych osiągów typu: długość drogi hamowania, komfort, generowany hałas, przyczepność na mokrej nawierzchni, niskie spalanie paliwa, odporność na aquaplaning itd. Przed prezentacją modeli w zestawieniu przypomnijmy sobie jeszcze jak w ogóle należy interpretować oznaczenie rozmiaru opony.
Pierwsza liczba w oznaczeniu rozmiaru opony (znajdziemy go między innymi na ścianie bocznej każdego modelu) to szerokość wyrażona w milimetrach (tutaj 245 mm). Druga z liczb to wysokość profilu podawana jako procent z szerokości (w tym przypadku 50% z 245). Ostatnia liczba (18) w rozmiarze opony oznacza średnicę felgi, na jaką powinna być zakładana i jest podawana w calach. Litera R w środku oznaczenia rozmiaru informuje, że mamy do czynienia z oponą radialną. Osnowa takich opon jest ułożona pod kątem 90 stopni. W porównaniu do konstrukcji diagonalnych takie modele są bardziej elastyczne i umożliwiają rozwijanie wyższych prędkości. To właśnie z tego powodu są montowane w autach osobowych, terenowych i dostawczych. Opony diagonalne mają bardziej wytrzymałe boki, ale zarazem wyższe opory toczenia, dlatego stosuje się je głównie w maszynach przemysłowych i rolniczych.
W celu przygotowania poniższego rankingu, 10 parametrów opony ocenianych było w skali od 1 (bardzo słaby) do 10 (bardzo dobry). W związku z tym, że wyniki w prestiżowych testach opon, długość drogi hamowania na mokrej nawierzchni czy opinie kierowców, uważam za bardziej kluczowe dla zakupu i bezpieczeństwa parametry niż przykładowo spalanie paliwa, popularność modelu czy klasę opon - każdy z parametrów otrzymał odpowiednią wagę (ważność) od 5 do 30%. Maksymalna ocena końcowa, jaką mogła otrzymać opona wynosi 10 punktów.
1 miejsce # Łączna nota: 8.91/10
Bridgestone Blizzak LM005
Zwycięzcą rankingu opon zimowych w rozmiarze 245/50 R18 została marka Bridgestone ze swoim modelem Blizzak LM005 uzyskując w rankingu końcowym 8.91 punktów na 10 możliwych. Ocenione parametry to m.in. przynależność do klasy premium dała oponie Bridgestone 10 punktów, premiera bieżnika mająca miejsce w 2019 roku (9.29 pkt), popularność modelu sklasyfikowanego w TOP 8 na 26 (9.50 pkt) czy opory toczenia odpowiedzialne za niskie spalanie paliwa - nota B (9.29 punktów).
2 miejsce # Łączna nota: 8.82/10
Nokian WR A4
Drugie miejsce w teście zajęły opony Nokian WR A4 zdobywając w sumie 8.82 punktów. Pod uwagę brane były m.in. popularność modelu sklasyfikowanego w TOP 7 na 26 (9.80 pkt), przynależność do klasy premium dała oponie Nokian 10 punktów, premiera bieżnika mająca miejsce w 2016 roku (7.16 pkt) czy długość drogi hamowania na mokrej nawierzchni - ocena A (10 pkt).
3 miejsce # Łączna nota: 8.69/10
Hankook Winter i*cept evo3 W330
Najniższe miejsce na podium przypadło modelowi Winter i*cept evo3 W330 firmy Hankook który z kolei otrzymał 8.69 punktów. Do ocenianych parametrów należało m.in. popularność modelu sklasyfikowanego w TOP 1 na 26 (10 pkt), wysokie miejsce ogumienia firmy Hankook w testach opon zimowych które zaowocowało 8.50 punktami, premiera bieżnika mająca miejsce w 2020 roku (10 pkt) czy długość drogi hamowania na mokrej nawierzchni - ocena B (9.00 pkt).
4 miejsce # Łączna nota: 8.64/10
Goodyear UltraGrip Performance Gen-1
5 miejsce # Łączna nota: 8.54/10
Goodyear UltraGrip Performance+
6 miejsce # Łączna nota: 8.54/10
Pirelli SottoZero 3
7 miejsce # Łączna nota: 8.42/10
Nokian WR Snowproof P
8 miejsce # Łączna nota: 8.32/10
Hankook Winter i*cept evo2 W320
9 miejsce # Łączna nota: 8.29/10
Bridgestone Blizzak LM001
10 miejsce # Łączna nota: 8.28/10
Vredestein Wintrac Pro
11 miejsce # Łączna nota: 8.16/10
Michelin Pilot Alpin PA4
12 miejsce # Łączna nota: 8.14/10
Yokohama BluEarth Winter V905
13 miejsce # Łączna nota: 8.14/10
Falken Eurowinter HS01
14 miejsce # Łączna nota: 8.10/10
Nexen Winguard Sport 2
15 miejsce # Łączna nota: 7.85/10
Dunlop SP Winter Sport 4D
Poniżej ranking najlepszych opon zimowych z podziałem na 6 kategorii. W poszczególnych zestawieniach uwzględniłem wszystkie dostępne na rynku opony zimowe w rozmiarze 245/50 R18.
TOP 10 opon zimowych w rozmiarze 245/50 R18 charakteryzujących się najkrótszą drogą hamowania na mokrej nawierzchni. Badanie przeprowadzono przy prędkości 80 km/h.
Zobacz najchętniej wybierane przez kierowców opony zimowe w rozmiarze 245/50 R18. W tym zestawieniu kluczową rolę pełni popularność danego modelu. Może ona wynikać z stosunkowo niskiej ceny, bardzo dobrej jakości lub najlepszego stosunku ceny do jakości. Czasami niska popularność może wynikać ze zbyt krótkiej obecności modelu na rynku (nowość) lub wysokiej ceny.
Zobacz TOP 10 opon zimowych 245/50 R18 charakteryzujących się najdłuższym okresem gwarancji producenta. Dla przypomnienia dodam, iż najkrótszy okres gwarancji dla opon wynosi 2 lata, najdłuższy - do momentu zużycia bieżnika do głębokości 1,6 mm (tzw. gwarancja dożywotnia).
Poniżej 3 moim zdaniem warte uwagi modele opon zimowych omawianego rozmiaru. Kolejność bieżników jest zupełnie przypadkowa, a wybór uzależniony jest od możliwości finansowych oraz tego czego oczekujecie od opon.
Model Falken Eurowinter HS01 jest następcą opony Eurowinter HS449, w stosunku do której udoskonalono osiągi na mokrej nawierzchni, a także zwiększono odporność na aquaplaning. Do jego największych zalet należy dobra przyczepność na różnych nawierzchniach i odpowiedni stosunek jakości do ceny. Dzięki udoskonalonej mieszance bieżnik ściera się powoli i równomiernie, a opory toczenia spadają, co przekłada się na mniejsze spalanie. To dobra wiadomość nie tylko dla wszystkich szukających oszczędności, ale także kierowców dbających o środowisko naturalne. W modelu zastosowano popularny w przypadku opon zimowych kierunkowy bieżnik.
Goodyear UltraGrip Performance Gen-1 to następca modelu Goodyear UltraGrip 8 Performance, który znany był powszechnie z niskiego oporu toczenia i doskonałej przyczepności na śliskich nawierzchniach. To co najlepsze w poprzedniku zostało udoskonalone w modelu UltraGrip Performance Gen-1. Opona posiada kierunkowy wzór bieżnika, który według producenta znacząco wpływa na poprawę bezpieczeństwa. Podczas jazdy lamele zamykają się tworząc blokadę, dzięki czemu zwiększa się sztywność bieżnika, a to bezpośrednio wpływa na poprawę przyczepności oraz skrócenie drogi hamowania na zaśnieżonych i oblodzonych drogach. W porównaniu z konkurencją UltraGrip Performance Gen-1 może pochwalić się średnio o 3% krótszą drogą hamowania na śniegu. Ciekawą innowacją jest wskaźnik zużycia opon w kształcie płatka śniegu, który znajduje się na czole opony.
Bridgestone Blizzak LM005 to opona zimowa, która zastąpiła nie tylko Blizzak LM001 Evo, ale także cztery inne modele: Blizzak LM001, Blizzak LM80 i Blizzak LM80 Evo oraz DriveGuard Winter w wersji Run-Flat. Do produkcji opon wykorzystano innowacyjną mieszankę Nano Pro-tech, która charakteryzuje się wysoką zawartością krzemionki dzięki czemu opony pracują stabilnie w każdych warunkach. Wzór bieżnika modelu w Blizzak LM005 jest inspirowany bieżnikiem modelu LM001 Evo. Jednakże w porównaniu z poprzednikiem zwiększona została ilość bocznych rowków w strefie kontaktu, co znacznie skraca drogę hamowania. Zygzakowate rowki poprawiają przyczepność między śniegiem zgromadzonym w rowkach, a śniegiem leżącym na drodze. Lamele 2D w części środkowej i lamele 3D na barkach zapewniają lepszą przyczepność opony na lodzie.
Opony w rozmiarze 245/50 R18 znaleźć można w wielu modelach samochodów. Pamiętaj, że dokładny rozmiar opon zależy od jego generacji, mocy, rodzaju nadwozia czy wersji wyposażenia. Najpopularniejsze auta, do których pasują te opony to m.in.:
Czas podsumować zaprezentowany powyżej test opon zimowych 245/50 R18. Stosunkowo duża liczba pozycji wyróżnionych w teście może być dla niektórych kierowców kłopotliwa. Wygodniej byłoby zapewne zawęzić wybór do kilku modeli i tym samym skrócić czas potrzebny na szczegółowe zapoznanie się z faworytami testu. Nie byłoby to jednak miarodajne porównanie. Dzięki szerszemu zestawieniu, szansę otrzymały także marki mniej znane, ale również warte uwagi. Do sprawdzenia opon zimowych tych producentów, szczególnie zachęcam osoby poszukujące tanich, ale dobrych jakościowo alternatyw. Poniżej (dla przypomnienia) zestawienie najlepszego ogumienia zimowego w rozmiarze 245/50 R18, tym razem w nieco skróconej formie.
Miejsce | Model opony | Ocena |
---|---|---|
1 | Bridgestone Blizzak LM005 | 8.91 pkt. |
2 | Nokian WR A4 | 8.82 pkt. |
3 | Hankook Winter i*cept evo3 W330 | 8.69 pkt. |
4 | Goodyear UltraGrip Performance Gen-1 | 8.64 pkt. |
5 | Goodyear UltraGrip Performance+ | 8.54 pkt. |
6 | Pirelli SottoZero 3 | 8.54 pkt. |
7 | Nokian WR Snowproof P | 8.42 pkt. |
8 | Hankook Winter i*cept evo2 W320 | 8.32 pkt. |
9 | Bridgestone Blizzak LM001 | 8.29 pkt. |
10 | Vredestein Wintrac Pro | 8.28 pkt. |
11 | Michelin Pilot Alpin PA4 | 8.16 pkt. |
12 | Yokohama BluEarth Winter V905 | 8.14 pkt. |
13 | Falken Eurowinter HS01 | 8.14 pkt. |
14 | Nexen Winguard Sport 2 | 8.10 pkt. |
15 | Dunlop SP Winter Sport 4D | 7.85 pkt. |
16 | Continental ContiWinterContact TS830 P | 7.63 pkt. |
17 | Kumho WinterCraft WP71 | 7.58 pkt. |
18 | Hankook Winter i*cept evo W310B | 7.56 pkt. |
19 | Pirelli SottoZero 2 | 7.48 pkt. |
20 | Falken Eurowinter HS449 | 7.47 pkt. |
Pozostałe testy opon zimowych o średnicy 18 cali.