Przetestowałem 32 modele opon całorocznych w rozmiarze 235/60 R18. Zobacz ranking 20 najlepszych (moim zdaniem) wielosezonówek na nadchodzący sezon. Zapraszam na test opon całorocznych 235 60 R18.
Wybór opon całorocznych w rozmiarze 235/60 R18 nie może być loterią. Dopasowanie ogumienia do konkretnego stylu jazdy i warunków, w których najczęściej użytkowany jest samochód, to priorytet. Dzięki temu zachować można maksymalne bezpieczeństwo. Dlatego właśnie kierowcy coraz częściej poświęcają czas na dokładne analizy dostępnych na rynku modeli. Podpieranie się dostępnymi w sieci testami (Auto Bild, Gute Fahrt lub ADAC) to bardzo dobra metoda zawężenia listy ewentualnych zakupów do najlepszych i sprawdzonych modeli.
Ranking zbudowałem w oparciu o opinie kierowców, analizę wyników wcześniejszych testów z poprzednich lat, popularność danej opony, cenę zakupu, oceny parametrów na etykiecie unijnej, długość drogi hamowania, komfort, generowany hałas, przyczepność na mokrej nawierzchni, niskie spalanie paliwa, odporność na aquaplaning i tym podobne parametry. Po tym krótkim wstępie przejdźmy do dalszej części artykułu. Przed prezentacją modeli w zestawieniu przypomnijmy sobie jeszcze jak w ogóle należy interpretować oznaczenie rozmiaru opony.
Opona oznaczona ciągiem 235/60 R18 to gratka dla nie tylko dla fanów pięknych samochodów. Jej szerokość mierzona od jednej do drugiej ścianki to dokładnie 235 mm. Aby wyliczyć jej wysokość, potrzebna jest odrobina matematyki. Każdy kierowca powinien bowiem dobrze wiedzieć, że wysokość opon nie jest określana w milimetrach, ale w procentowym stosunku wysokości do szerokości. Należy więc ją samodzielnie obliczyć. 60% z 235 milimetrów to dokładnie 141 milimetra. Ostatnie trzy znaki oznaczają oponę radialną (R) oraz średnicę felgi, na którą pasuje ta opona – w tym wypadku jest to 18 cali.
W celu przygotowania poniższego rankingu, 10 parametrów opony ocenianych było w skali od 1 (bardzo słaby) do 10 (bardzo dobry). W związku z tym, że wyniki w prestiżowych testach opon, długość drogi hamowania na mokrej nawierzchni czy opinie kierowców, uważam za bardziej kluczowe dla zakupu i bezpieczeństwa parametry niż przykładowo spalanie paliwa, popularność modelu czy klasę opon - każdy z parametrów otrzymał odpowiednią wagę (ważność) od 5 do 30%. Maksymalna ocena końcowa, jaką mogła otrzymać opona wynosi 10 punktów.
1 miejsce # Łączna nota: 9.11/10
Bridgestone Weather Control A005 Evo
Zwycięzcą rankingu opon całorocznych w rozmiarze 235/60 R18 została marka Bridgestone ze swoim modelem Weather Control A005 Evo uzyskując w rankingu końcowym 9.11 punktów na 10 możliwych. Ocenione parametry to m.in. generowany przy prędkości 80km/h hałas zewnętrzny na poziomie 71dB (7.69 punktów), popularność modelu sklasyfikowanego w TOP 1 na 32 (9.80 pkt), średnia cena rynkowa oscylująca w okolicach 583 zł za sztukę (9.00 pkt) czy przynależność do klasy premium dała oponie Bridgestone 10 punktów.
2 miejsce # Łączna nota: 9.11/10
Nokian Weatherproof SUV
Drugie miejsce w teście zajęły opony Nokian Weatherproof SUV zdobywając w sumie 9.11 punktów. Pod uwagę brane były m.in. opory toczenia odpowiedzialne za niskie spalanie paliwa - nota C (8.58 punktów), długość drogi hamowania na mokrej nawierzchni - ocena A (10 pkt), premiera bieżnika mająca miejsce w 2015 roku (6.45 pkt) czy generowany przy prędkości 80km/h hałas zewnętrzny na poziomie 69dB (8.35 punktów).
3 miejsce # Łączna nota: 9.03/10
Michelin CrossClimate SUV
Najniższe miejsce na podium przypadło modelowi CrossClimate SUV firmy Michelin który z kolei otrzymał 9.03 punktów. Do ocenianych parametrów należało m.in. opory toczenia odpowiedzialne za niskie spalanie paliwa - nota B (9.29 punktów), popularność modelu sklasyfikowanego w TOP 11 na 32 (9.00 pkt), generowany przy prędkości 80km/h hałas zewnętrzny na poziomie 69dB (8.35 punktów) czy wysokie miejsce ogumienia firmy Michelin w testach opon uniwersalnych które zaowocowało 9.70 punktami.
4 miejsce # Łączna nota: 9.01/10
Goodyear Vector 4Seasons SUV Gen-2
5 miejsce # Łączna nota: 8.90/10
Bridgestone Weather Control A005
6 miejsce # Łączna nota: 8.88/10
7 miejsce # Łączna nota: 8.81/10
8 miejsce # Łączna nota: 8.77/10
Goodyear Vector 4Seasons SUV Gen-3
9 miejsce # Łączna nota: 8.76/10
10 miejsce # Łączna nota: 8.76/10
11 miejsce # Łączna nota: 8.73/10
12 miejsce # Łączna nota: 8.61/10
13 miejsce # Łączna nota: 8.59/10
14 miejsce # Łączna nota: 8.40/10
Pirelli Scorpion Verde All Season
15 miejsce # Łączna nota: 8.37/10
Jeżeli chodzi o testy organizacji oraz czasopism motoryzacyjnych, to ostatni test wielosezonówek w rozmiarze 235/60 R18 przeprowadzony został przez Auto Bild w 2018 roku. Sprawdźmy, które opony zdeklasowały rywali oraz jakim modelom nie udało się dobić do czołówki zestawienia.
Miejsce | Nazwa opony |
---|---|
1 miejsce | Goodyear Vector 4Seasons SUV Gen-2 |
2 miejsce | Michelin CrossClimate SUV |
3 miejsce | Nokian Weatherproof SUV |
4 miejsce | Hankook Kinergy 4S H740 |
5 miejsce | Mastersteel All Weather |
Poniżej ranking najlepszych opon wielosezonowych z podziałem na 6 kategorii. W poszczególnych zestawieniach uwzględniłem wszystkie dostępne na rynku opony uniwersalne w rozmiarze 235/60 R18.
TOP 10 opon całorocznych w rozmiarze 235/60 R18 charakteryzujących się najkrótszą drogą hamowania na mokrej nawierzchni. Badanie przeprowadzono przy prędkości 80 km/h.
Ranking "tanie opony wielosezonowe (nie chińskie)" to zestawienie opon całorocznych w rozmiarze 235/60 R18 klasy ekonomicznej, średniej oraz premium - posortowane według ceny od najniższej. Jak wskazuje sama nazwa, w rankingu tym nie uwzględniałem opon chińskich.
Zobacz najchętniej wybierane przez kierowców opony uniwersalne w rozmiarze 235/60 R18. W tym zestawieniu kluczową rolę pełni popularność danego modelu. Może ona wynikać z stosunkowo niskiej ceny, bardzo dobrej jakości lub najlepszego stosunku ceny do jakości. Czasami niska popularność może wynikać ze zbyt krótkiej obecności modelu na rynku (nowość) lub wysokiej ceny.
Zobacz TOP 10 opon całorocznych 235/60 R18 charakteryzujących się najdłuższym okresem gwarancji producenta. Dla przypomnienia dodam, iż najkrótszy okres gwarancji dla opon wynosi 2 lata, najdłuższy - do momentu zużycia bieżnika do głębokości 1,6 mm (tzw. gwarancja dożywotnia).
Poniżej 3 moim zdaniem warte uwagi modele opon wielosezonowych omawianego rozmiaru. Kolejność bieżników jest zupełnie przypadkowa, a wybór uzależniony jest od możliwości finansowych oraz tego czego oczekujecie od opon.
Goodyear Vector 4Seasons SUV Gen-3 to opona całoroczna wyposażona w kierunkowy wzór bieżnika. Charakteryzuje się dobrą trakcją i doskonałymi właściwościami jezdnymi przy wysokiej odporności na zużycie i niskich oporach toczenia. Dzięki zastosowanej technologii Snow Grip opona zapewnia lepszą przyczepność na śniegu w porównaniu z poprzednikiem. Dzięki optymalizacji wzoru bieżnika polegającej na poszerzeniu kanałów odwadniających, zwiększyła się odporność opony na aquaplaning oraz skuteczność usuwania śniegu, wody i błota pośniegowego z powierzchni styku. Szerokie bloki bieżnika i dodatkowe rowki w jego środkowej części zapewniają niezawodną przyczepność na zimowych drogach. Nowe ogumienie uzyskało już szereg homologacji OE i będzie montowane jako pierwsze wyposażanie m.in. w Peugeot 2008/3008/5008, DS3 Crossback i DS7 Crossback.
Cenisz komfort podróżowania bez względu na pogodę? Chcesz jeździć bezpiecznie latem i zimą, a przy tym nie martwić się o sezonową wymianę opon? Wybierz Bridgestone Weather Control A005 Evo - opony całoroczne sprawdzające się w zróżnicowanych warunkach atmosferycznych. Model wyposażono w kierunkową rzeźbę bieżnika, której rowki efektywnie odprowadzają wodę, błoto i śnieg spod czoła opony. Dzięki temu stabilność utrzymywana jest na wysokim poziomie, a manewry pozostają precyzyjne. Ta opona stworzona z myślą o autach osobowych i samochodach typu SUV gwarantuje krótką drogę hamowania i doskonałą przyczepność na każdej nawierzchni.
Vredestein Quatrac 5 to opony całoroczne zapewniające bezpieczeństwo i komfort jazdy bez względu na pogodę. W modelu zastosowano asymetryczny bieżnik z dwiema niezależnymi częściami - zimową i letnią, które odpowiadają za inne osiągi. Zimową strefę bieżnika wyposażono w lamele i szerokie rowki odprowadzające wodę i błoto oraz dbające o przyczepność. Strefa letnia gwarantuje natomiast precyzję sterowania oraz krótką drogę hamowania na mokrej i suchej nawierzchni podczas cieplejszych miesięcy. Trwałość i wytrzymałość modelu zapewnia mieszanka gumowa z dodatkiem krzemionki dostosowująca się dodatkowo do szerokiego zakresu temperatur.
Opony w rozmiarze 235/60 R18 znaleźć można w wielu modelach samochodów. Pamiętaj, że dokładny rozmiar opon zależy od jego generacji, mocy, rodzaju nadwozia czy wersji wyposażenia. Najpopularniejsze auta, do których pasują te opony to m.in.:
Szukając opon wielosezonowych w rozmiarze 235/60 R18 warto uważnie przestudiować całą zaprezentowaną listę. Wysokie miejsce w tym rankingu jest jedynie wskazówką dla kupujących i próbą obiektywnej oceny dostępnych na rynku modeli. Nie oznacza to jednak, że dla konkretnego kierowcy opona z 15 czy 20 miejsca na liście nie może okazać się idealnym wyborem. W porównaniu znalazły się jednak jedynie modele polecane i sprawdzone – dlatego też można kierować się nim, jeżeli priorytetem jest bardzo dobra jakość i parametry dopasowane do aury, jaka zwykle towarzyszy nam na polskich drogach w sezonie letnim i zimowym. Poniżej (dla przypomnienia) zestawienie najlepszego ogumienia całorocznego w rozmiarze 235/60 R18, tym razem w nieco skróconej formie.
Miejsce | Model opony | Ocena |
---|---|---|
1 | Bridgestone Weather Control A005 Evo | 9.11 pkt. |
2 | Nokian Weatherproof SUV | 9.11 pkt. |
3 | Michelin CrossClimate SUV | 9.03 pkt. |
4 | Goodyear Vector 4Seasons SUV Gen-2 | 9.01 pkt. |
5 | Bridgestone Weather Control A005 | 8.90 pkt. |
6 | Vredestein Quatrac Pro | 8.88 pkt. |
7 | Falken Euroall Season AS210 | 8.81 pkt. |
8 | Goodyear Vector 4Seasons SUV Gen-3 | 8.77 pkt. |
9 | Firestone Multiseason 2 | 8.76 pkt. |
10 | Continental AllSeasonContact | 8.76 pkt. |
11 | Hankook Kinergy 4S2 X H750A | 8.73 pkt. |
12 | Vredestein Quatrac 5 | 8.61 pkt. |
13 | Uniroyal AllSeasonExpert 2 | 8.59 pkt. |
14 | Pirelli Scorpion Verde All Season | 8.40 pkt. |
15 | Falken Wildpeak A/T AT3WA | 8.37 pkt. |
16 | Cooper Discoverer All Season | 8.33 pkt. |
17 | Barum Quartaris 5 | 8.26 pkt. |
18 | Yokohama Geolandar A/T G015 | 8.24 pkt. |
19 | Yokohama BluEarth-4S AW21 | 8.09 pkt. |
20 | Imperial All Season Driver | 8.08 pkt. |
Pozostałe testy opon wielosezonowych o średnicy 18 cali.