Opony w rozmiarze 185/60 R15 należą do jednych z najpopularniejszych. Dlatego też dziwić może, że w ostatnich latach brakuje testów ogumienia o tym wymiarze. Trudno ocenić, czym jest to spowodowane – ważne, że można to zmienić. Ten test powstał w odpowiedzi na częste wątpliwości kierowców w kwestii dobierania zimowych opon w rozmiarze 185/60 R15.
Znalezienie tych najlepszych okazało się zadaniem trudnym i wymagającym przebrnięcia przez ogromną ilość danych. W końcu jednak cel został osiągnięty, a zestawienie najciekawszych propozycji na zimę liczy prawie 20 różnych modeli. Dlaczego jednak znalezienie najbardziej wartościowych opon 185/60 R15 było tak trudne? Głównym problemem była duża liczba dostępnych modeli.
Felgi o średnicy 15 cali są bardzo popularne i producenci tworzą naprawdę imponującą liczbę opon w tym wymiarze. Kłopot sprawiało też stworzenie obiektywnych kryteriów oceny. Suche porównanie parametrów nie jest miarodajne, gdyż prowadziłoby do zaprezentowania jedynie najdroższych opon zimowych, które są często zbyt drogie dla zwykłych użytkowników dróg.
Dlatego też lista opiera się zarówno o dane techniczne i osiągi konkretnych modeli, jak i o opinie wystawione im przez kierowców. Dzięki temu udało się stworzyć zestawienie zróżnicowane pod kątem klas i cen opon zimowych.
Miarodajne okazały się tutaj znalezione na forach i mediach społecznościowych komentarze użytkowników, oceny wystawione przez zagraniczne strony, wyniki testów z poprzednich lat oraz dane pozyskane od producentów i dystrybutorów.
Lista ma aż 17 pozycji. Można spytać, dlaczego nie 10 lub 15? Opony zimowe 185/60 R15 to ogromny asortyment, w którym znaleźć można sporo perełek. Sztuczne zawężanie listy do okrągłej liczby byłoby krzywdzące dla kilku producentów, którzy dostarczają naprawdę dobre jakościowo opony zimowe 185/60 R15.
Opony 185/60 R15
Jak już wspomniano wcześniej, opony w rozmiarze 185/60 R15 przystosowane są do montażu na felgach o średnicy 15 cali. Świadczy o tym ostatnia liczba indeksu, poprzedzona literą „R”. Jest to skrót od słowa „radial”, oznaczającego oponę radialną. W takich oponach, nici kordu nie krzyżują się, co znacząco podnosi wytrzymałość konstrukcji i pozytywnie wpływa na opory toczenia.
Kosztem takiego zabiegu jest zwykle większa podatność na drgania. Opony 185/60 R15 mają szerokość 18,5 centymetra i wysokość 111 milimetrów. Skąd to wiadomo? Pierwsza liczba w indeksie oznacza właśnie szerokość wyrażoną w milimetrach. Wysokość uzyskujemy obliczając ją na podstawie procentowego stosunku wysokości do szerokości, który wyznacza druga liczba. 60% z 185 to właśnie 111 milimetrów.
Ranking opon zimowych 185/60 R15
- Nokian WR D3
- Nokian WR D4
- Dębica Frigo 2
- Dunlop SP Winter Response 2
- Uniroyal MS Plus 77
- Falken HS449 Eurowinter
- Fulda Kristall Montero 3
- Yokohama W.drive V905
- Kormoran Snowpro B2
- Goodyear UltraGrip 9
- Pirelli Cinturato Winter
- Achilles Winter 101
- Headway HW501
- Bridgestone Blizzak LM-32
- Hankook Winter i*cept RS 2 W452
- Sava Eskimo S3+
- Continental ContiWinterContact TS850
Test opon zimowych 185/60 R15 (wyniki)
Zestawienie jest długie i miejscami zaskakujące. Już na samym początku widzimy nieco intrygującą sytuację. W teście opon o rozmiarze 185/60 R15 starszy model marki
Nokian, pokonuje nowszy. Jak to możliwe, biorąc pod uwagę, że
Nokian WR D4 może pochwalić się lepszymi osiągami od modeli
WR D3? W tym wypadku zadecydowali użytkownicy.
Starsza wersja oferuje podobne parametry, przy niższej cenie, co oczywiście dodatnio wpływa na jej popularność. Wariant WR D3 ma też wyższy indeks nośności, co pośrednio pozytywnie odbija się na trwałości opony. Popularna
Dębica Frigo 2 na miejscu trzecim nie zdziwi za to nikogo. Ten sprawdzony i popularny model od dawna zdobywa wysokie pozycje w większości testów opon zimowych.
Na pozycjach od 4 do 6 również bez większych ewenementów. Dunlop SP Winter Response 2 to doskonała opony klasy premium, która w większości opinii sprawdzała się na piątkę z plusem. Nieco słabiej – pod względem popularności i oceny użytkowników – wypadły opony zimowe
Uniroyal MS Plus 77 i Falken HS449 Eurowinter.
Zdziwić może za to umieszczenie lubianych przez kierowców opon Continental
ContiWinterContact TS850, Hankook
Winter i*cept RS 2 W452 i Bridgestone
Blizzak LM-32 za modelami firm spoza czołówki producentów. Chodzi oczywiście o ogumienie Achilles Winter 101 i Headway HW501. Dlaczego w zestawieniu najciekawszych opon mamy zatem modele z Indonezji i Chin? Gdy odłoży się na bok stereotypy i subiektywne gusta, okazuje się, że rynek wschodni zaczyna zaskakiwać ciekawymi propozycjami.
Być może już niedługo przestaniemy używać w odniesieniu do bubli określenia „chińszczyzna”. W obu przypadkach mamy do czynienia z budżetowymi, azjatyckimi oponami, które – co dla niektórych będzie szokiem – oferują bardzo przyzwoity stosunek jakości do ceny. Grzechem byłoby je pomijać i nie prezentować naprawdę udanych konstrukcji kierowcom, poszukującym nieco tańszych rozwiązań.