Test opon zimowych 205/50 R17

1 gwiazdka2 gwiazdki3 gwiazdki4 gwiazdki5 gwiazdek (Oceń jako pierwszy)
Loading...

test-opon-zimowych-205-50-r17-lead

Opony w rozmiarze 205/50 R17 wybierają zwykle posiadacze aut sportowych z nieco większą pojemnością silnika oraz samochodów luksusowych. Chętnie decydują się na nie także fani tuningu, dla których przygotowałem poniższy ranking opon zimowych.

Dla niektórych kierowców 17-calowe felgi to ciekawy akcent, który poprawia wygląd auta, a dla innych konieczność – sportowe maszyny posiadają duże hamulce, które po prostu nie mieszczą się w felgach 15 lub 16-calowych. A ponieważ optyczny tuning jest coraz popularniejszy, a auta z większymi mocami silników znacznie łatwiej dostępne, to i popyt na opony 205/50 R17 nieustannie rośnie.

Dobrej jakości opony to zawsze dobra inwestycja. Jednak zimą wybór odpowiednich opon ma szczególne znaczenie, gdyż niełatwe warunki na drogach stanowią wyzwanie zarówno dla kierowców, jak i samochodów. W przypadku pojazdów o większej mocy silnika przyczepność na mokrej i ośnieżonej nawierzchni jest kluczowa dla bezpieczeństwa jazdy. Jakie modele ogumienia zimowego sprawdzają się najlepiej i na które warto zwrócić uwagę przy planowaniu zakupu? O tym można przekonać się na podstawie testów, opinii kierowców i parametrów jakimi charakteryzują się dostępne na rynku opony.

W tym porównaniu pod uwagę brane były różne źródła informacji. Kluczową rolę odegrały tu testy prowadzone przez renomowane ośrodki badawcze oraz cenione na całym świecie magazyny motoryzacyjne. Nierozsądnym posunięciem byłoby jednak ograniczenie się jedynie do opinii fachowców, którzy z większością testowanych modeli mają do czynienia jedynie na badawczym torze. Dlatego też drugim – i nie mniej ważnym – kryterium do stworzenia poniższej listy były komentarze kierowców, które zebrane zostały na większych forach oponiarskich i motoryzacyjnych grupach dyskusyjnych. Jak zatem wygląda aktualny ranking opon zimowych w rozmiarze 205/50 R17?

 

Opony zimowe w rozmiarze 205/50 R17

Przed ogłoszeniem wyników, warto jednak przypomnieć sobie, co dokładnie oznaczają liczby składające się na symbol opon w rozmiarze 205/50 R17. Jak nietrudno się domyślić ostatnie dwie cyfry to po prostu określenie średnicy felgi, na którą pasuje dana opona.

Rozmiar zapisany jest w calach, co warto pamiętać. Litera „R” to określenie dedykowane oponom radialnym. Ogumienie o konstrukcji radialnej (lub inaczej: promieniowej) posiada szkielet wykonany z osnowy układanej promieniowo do osi czoła opony. Dwie pierwsze liczby to informacja o szerokości i wysokości opony. Z pierwszą, nie ma większego problemu, gdyż to po prostu odległość pomiędzy bocznymi ściankami opony, wyrażona w milimetrach.

Nieco trudniej jest przy określaniu wysokości, gdyż druga liczba to nie rozmiar wyrażony w konkretnych jednostkach miary, ale procentowy stosunek wysokości do szerokości. W tym wypadku oznacza to, że wysokość ścianki to 50% szerokości opony. Jak nietrudno obliczyć, jest to 102,5 milimetra.

 

Ranking opon zimowych 205/50 R17

Miejsce / Model opony Etykieta Cena Ocena
1 miejsce
Nokian WR D4 93V
C A 69 463 8,86
2 miejsce
Pirelli Cinturato Winter 93T
C B 67 468 7,44
3 miejsce
Dunlop Winter Sport 5 93V
C B 70 509 7,25
4 miejsce
Michelin Alpin 5 93V
E B 68 569 7,09
5 miejsce
Kleber Krisalp HP3 93H
E B 69 407 7,05
6 miejsce
Pirelli SottoZero 3 93V
E B 72 495 6,85
7 miejsce
Falken Eurowinter HS01 93H
F B 72 389 6,69
8 miejsce
Fulda Kristall Control HP2 93V
E B 72 447 6,41
9 miejsce
BFGoodrich G-Force Winter 2 93H
E B 69 554 6,33
10 miejsce
Hankook Winter i*cept Evo 2 W320 93V
E C 72 415 6,12
11 miejsce
Goodyear UltraGrip Performance Gen-1 93H
C C 70 508 6,06
12 miejsce
Yokohama BluEarth Winter V905 93H
C C 72 457 5,73
13 miejsce
Bridgestone Blizzak LM-32 93H
F C 70 453 5,94
14 miejsce
Barum Polaris 3 93H
F C 71 358 5,86
15 miejsce
Firestone Winterhawk 3 93V
E C 72 428 5,86
16 miejsce
Uniroyal MS Plus 77 93V
F C 72 393 5,85
17 miejsce
Continental WinterContact TS850 P 93H
C C 72 541 5,68
18 miejsce
Matador MP92 Sibir Snow 93H
F C 72 329 5,66
19 miejsce
Goodyear Ultra Grip Performance 2 89H
F C 67 635 5,48
20 miejsce
Dayton DW510 Evo 93V
F C 72 340 5,39

 

Wyniki testu opon zimowych 205/50 R17

W zestawieniu znalazło się aż 20 modeli opon zimowych w rozmiarze 205/50 R17. Czy to nie zbyt dużo? Oczywiście, można było ograniczyć się do listy TOP 10 lub zawęzić ranking do zaledwie 5 lub nawet 3 opon o najlepszych parametrach. Nie taki jednak był cel tego porównania.

Wśród wyróżnionych modeli znajdują się opony z różnych klas i o różnych parametrach, spośród których każdy kierowca będzie w stanie wybrać ogumienie, pasujące do jego indywidualnych potrzeb i możliwości finansowych. Tworzenie wąskiej listy opartej jedynie na suchym porównaniu parametrów dałoby zapewne wynik dopasowany jedynie do oczekiwań najbardziej majętnych użytkowników dróg. W tym wypadku jednak wykorzystano dane dotyczące popularności i ogólnej oceny konkretnych bieżników.

Nokian WR D4 na pierwszym miejscu raczej nikogo nie dziwi. To niekwestionowany lider wielu testów i mało jest rankingów opon zimowych, gdzie nie wymieniono tego – chyba już kultowego – bieżnika. Dwa pozostałe miejsca na podium przypadły oponom premium – włoskim Pirelli Cinturaro Winter oraz irlandzkim Dunlop Winter Sport 5. Porównanie parametrów i stopnia zadowolenia użytkowników jest jednak w tym wypadku tak podobne, że można uznać iż te modele zajmują 2 miejsce ex aequo.

Kolejne trzy miejsca to również nie zaskoczenie. Doświadczeni kierowcy dobrze znają te modele. Michelin Alpin 5, Kleber Krisalp HP3 i Pirelli SottoZero 3 zdecydowanie zasługują na uwagę z racji doskonałych parametrów i świetnej jakości wykonania. Pewne kontrowersje może budzić umieszczenie modelu Falken Eurowinter HS01 na wysokiej, bo siódmej, pozycji. Czy ta opona klasy średniej oferuje tak wiele, że zasłużyła na pierwszą dziesiątkę najlepszych opon zimowych? Okazuje się, że tak. Pomimo iż charakteryzuje się nieco słabszymi parametrami, to kierowcy używający tego modelu uważają, iż posiada wprost idealny stosunek jakości do ceny i trudno spotkać kogoś, kto nie polecałby ich innym użytkownikom szos.

Większość umieszczonych w rankingu modeli to opony, które powszechnie można spotkać na naszych ulicach. Takich bieżników jak Barum Polaris 3, Goodyear UltraGrip Performance Gen-1 czy bardzo doceniany Continental WinterContact TS850 P nie trzeba szerzej przedstawiać. Szerszego wyjaśnienia wymagają jednak dwie pozycje na liście: opona klasy średniej Firestone Winterhawk 3 oraz budżetowa opona Dayton DW510 Evo.

Amerykańskie ogumienie z serii Firestone Winterhawk 3 nie jest może szczególnie popularne wśród polskich kierowców, ale zasługuje na miejsce 15. z racji ocen bezpieczeństwa jazdy. Być może nie jest to wyjątkowo oszczędna czy komfortowa opona zimowa, ale dla osób, które poszukują stosunkowo niedrogiego ogumienia, które sprawdzi się w trudnych warunkach, może być to model idealny.

Dayton to również producent z USA. Model DW510 Evo nie może równać się parametrami porównywalnymi do ogumienia klasy premium, ale w swojej kategorii stanowi bardzo ciekawą alternatywę dla popularnych, ekonomicznych zimówek. Wielu kierowców w Polsce dopiero odkrywa asortyment marki Dayton, a ci, którzy zdecydowali się na zakup, bardzo entuzjastycznie wypowiadają się o stosunku jakości do ceny oraz komforcie jazdy. Dlatego też warto wspomnieć o tym modelu, jako ciekawej i niedrogiej alternatywie na zimę.

 

Najlepsze opony zimowe 205/50 R17

Powyższa lista stanowi dobry starter do poszukiwania idealnych opon zimowych dla swoich konkretnych potrzeb. Czy jednak wśród wymienionych bieżników są takie, które zasługują na szczególną uwagę? Zdecydowanie tak – dlatego też o pięciu oponach warto wspomnieć nieco szerzej.

 

Nokian WR D4

nokian-wr-d4-lead

Lider zestawienia w rozmiarze 205/50 R17, ale dla wielu osób najlepsza opona zimowa dostępna na rynku – niezależnie od rozmiaru. Model klasy premium z bieżnikiem kierunkowym zapewnia bardzo dobrą przyczepność na prawie każdej nawierzchni. Warto dodać, że jest to pierwsza opona, która w swojej kategorii zdobyła ocenę A pod względem hamowania na mokrej nawierzchni. Co sprawia, że Nokian WR D4 jest tak udanym produktem? Przyczyn jest wiele, ale do najważniejszych zaliczyć można zoptymalizowaną rzeźbę bieżnika i niezwykle nowoczesną mieszankę gumową Nokian Twin Track Silica, w której znajduje się naturalny kauczuk, krzemionka i olej rzepakowy. Dzięki zastosowaniu tego tworzywa udało się stworzyć oponę, która zachowuje elastyczność w ekstremalnie niskich temperaturach, cechuje się niskimi oporami toczenia i ogromną żywotnością.

 

Pirelli Cinturato Winter

pirelli-cinturato-winter-lead

Kolejna opona klasy premium o niezwykle dobrych parametrach. Dlaczego kierowcy decydują się na ten właśnie model? Przede wszystkim z racji doskonałej przyczepności na suchej, mokrej i ośnieżonej nawierzchni. Dodatkowym atutem jest bardzo niski poziom hałasu – wiele opon letnich nie może pochwalić się tak niewielką głośnością podczas jazdy. Włoskie opony warto wybierać, jeżeli priorytetem jest wygoda i bezpieczeństwo jazdy. Ponad 95% kierowców poleca ten model, zaznaczając, że to idealny wybór dla osób, które poruszają się głównie w mieście i preferują raczej spokojny styl jazdy.

 

Michelin Alpin 5

michelin-alpin-5-620-200

Michelin Alpin 5 to opona zimowa, która wyróżnia się w profesjonalnych testach i jest bardzo ceniona przez kierowców. Model klasy premium z kierunkowym bieżnikiem sprawdzi się zarówno w mieście, jak i poza nim. To już piąta generacja tej serii i wiele elementów zostało poprawionych lub zoptymalizowanych, co owocuje wyjątkowo wysokimi parametrami. Warto dodać, że jest to bardzo dobry wybór dla osób ceniących estetykę, gdyż jedną z najwyżej ocenianych cech – poza przyczepnością i trwałością – jest właśnie… wygląd. Może być to zatem idealna alternatywa dla fanów tuningu.

 

Falken Eurowinter HS01

Japońska opona Falken Eurowinter HS01 należy do klasy średniej i oferuje naprawdę dobry stosunek jakości do ceny. Zastosowano tutaj kierunkowy bieżnik oraz mieszankę idealnie dostosowaną do niskich temperatur. Wielkim atutem tego produktu jest przyczepność na śniegu i mokrej nawierzchni, a wielu kierowców chwali je za sterowność i optymalną twardość. Również komfort użytkowania stoi na wysokim poziomie – bardzo niski poziom hałasu przypadnie do gustu właścicielom luksusowych aut. I nie dotyczy to jedynie modeli w rozmiarze 205/50 R17. Falkien Eurowinter HS01 produkowany jest w szerokiej gamie wielkości – od 13 do 20 cali.

 

BFGoodrich G-Force Winter 2

bfgoodrich-g-force-winter-2-lead

Amerykańskie opony klasy średniej BFGoodrich G-Force Winter 2 to przede wszystkim bardzo wysoka jakość wykonania. Dodatkowo chwalony jest jej stylowy wygląd – może być zatem bardzo ciekawą propozycją dla fanów tuningu wizualnego. Niski poziom hałasu również stanowi jej atut. Najważniejsze jest jednak to, że w bardzo atrakcyjnej cenie nabyć można opony, które oferują wysoki poziom bezpieczeństwa. BFGoodrich G-Force Winter 2 to bowiem opona, która doskonale radzi sobie w warunkach zimowych – szczególnie na ośnieżonej i mokrej nawierzchni.

 

Do jakich aut pasują opony 205/50 R17?

Rozmiar 205/50 R17 nie jest uniwersalny. Nie każdy samochód jest stworzony do opon o tej wielkości. Jest jednak kilka modeli, które wyposażane są w ogumienie tego rozmiaru seryjnie lub bez problemu można je w nich stosować. Auta, w których uświadczyć możemy opon 205/50 R17 to między innymi:

  • Volkswagen Scirocco
  • Chrysler PT Cruiser
  • Skoda Superb
  • BMW 1
  • Citroen C4
  • Mazda 3
  • Peugot 307
  • Renault Megane
  • Skoda Octavia
  • Renault Scenic
  • Volkswagen Caddy
  • Volkswagen Passat
  • Kia Venga
  • Audi A3
  • Peugeot 2008
  • Opel Zafira
  • Mazda 5

 

Podsumowanie

Szukając opon zimowych w rozmiarze 205/50 R17 warto uważnie przestudiować całą zaprezentowaną listę. Wysokie miejsce w tym rankingu jest jedynie wskazówką dla kupujących i próbą obiektywnej oceny dostępnych na rynku modeli. Nie oznacza to jednak, że dla konkretnego kierowcy opona z 15 czy 20 miejsca na liście nie może okazać się idealnym wyborem.

W porównaniu znalazły się jednak jedynie modele polecane i sprawdzone – dlatego też można kierować się nim, jeżeli priorytetem jest bardzo dobra jakość i parametry dopasowane do aury, jaka zwykle towarzyszy nam na polskich drogach w sezonie zimowym.


Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *