Przetestowałem 21 modeli opon całorocznych w rozmiarze 245/40 R18. Zobacz ranking 20 najlepszych (moim zdaniem) wielosezonówek na nadchodzący sezon. Zapraszam na test opon całorocznych 245 40 R18.
Wybór opon całorocznych w rozmiarze 245/40 R18 nie może być loterią. Dopasowanie ogumienia do konkretnego stylu jazdy i warunków, w których najczęściej użytkowany jest samochód, to priorytet. Dzięki temu zachować można maksymalne bezpieczeństwo. Dlatego właśnie kierowcy coraz częściej poświęcają czas na dokładne analizy dostępnych na rynku modeli. Podpieranie się dostępnymi w sieci testami (ADAC, ACE lub Auto Bild) to bardzo dobra metoda zawężenia listy ewentualnych zakupów do najlepszych i sprawdzonych modeli. Opony wielosezonowe 245/40 R18 nie są jednak szczególnie popularne i niełatwo jest znaleźć wiarygodne źródło informacji. Dlatego właśnie powstał ten test.
Ranking powstał po analizie opinii kierowców zamieszczonych w Internecie, wyników testów z poprzednich lat (przy uwzględnieniu faktu, że część modeli ma już swoich następców lub nie jest produkowana), klas na etykietach, średniej rynkowej ceny danego modelu, jego popularności i najważniejszych osiągów typu: długość drogi hamowania, komfort, generowany hałas, przyczepność na mokrej nawierzchni, niskie spalanie paliwa, odporność na aquaplaning itd. Przed prezentacją modeli w zestawieniu przypomnijmy sobie jeszcze jak w ogóle należy interpretować oznaczenie rozmiaru opony.
Przed zapoznaniem się z listą najciekawszych propozycji na każdą pogodę w rozmiarze 245/40 R18, warto przypomnieć sobie jak wyglądają jego części składowe. Pierwsza liczba to szerokość opony podana w milimetrach – oznacza to, że odległość pomiędzy bocznymi ściankami opony to 245 mm. Druga liczba określa wysokość ścianki, ale nie jest to dokładny wymiar w milimetrach. Jest to procentowy stosunek wysokości do szerokości. W tym wypadku jest to 40%. Z prostych wyliczeń wynika zatem, że wysokość w wypadku ogumienia tego rozmiaru to 98 mm. Określenie R18 oznacza, że do czynienia mamy z oponą radialną, pasującą na felgę o średnicy 18 cali.
W celu przygotowania poniższego rankingu, 10 parametrów opony ocenianych było w skali od 1 (bardzo słaby) do 10 (bardzo dobry). W związku z tym, że wyniki w prestiżowych testach opon, długość drogi hamowania na mokrej nawierzchni czy opinie kierowców, uważam za bardziej kluczowe dla zakupu i bezpieczeństwa parametry niż przykładowo spalanie paliwa, popularność modelu czy klasę opon - każdy z parametrów otrzymał odpowiednią wagę (ważność) od 5 do 30%. Maksymalna ocena końcowa, jaką mogła otrzymać opona wynosi 10 punktów.
1 miejsce # Łączna nota: 9.07/10
Goodyear Vector 4Seasons Gen-3
Zwycięzcą rankingu opon całorocznych w rozmiarze 245/40 R18 została marka Goodyear ze swoim modelem Vector 4Seasons Gen-3 uzyskując w rankingu końcowym 9.07 punktów na 10 możliwych. Ocenione parametry to m.in. premiera bieżnika mająca miejsce w 2020 roku (10 pkt), przynależność do klasy premium dała oponie Goodyear 10 punktów, gwarancja 5 lat od daty produkcji, za którą Vector 4Seasons Gen-3 otrzymał 8.95 punktów czy generowany przy prędkości 80km/h hałas zewnętrzny na poziomie 72dB (7.36 punktów).
2 miejsce # Łączna nota: 8.99/10
Bridgestone Weather Control A005
Drugie miejsce w teście zajęły opony Bridgestone Weather Control A005 zdobywając w sumie 8.99 punktów. Pod uwagę brane były m.in. długość drogi hamowania na mokrej nawierzchni - ocena A (10 pkt), premiera bieżnika mająca miejsce w 2018 roku (8.58 pkt), średnia cena rynkowa oscylująca w okolicach 632 zł za sztukę (9.00 pkt) czy popularność modelu sklasyfikowanego w TOP 10 na 21 (9.40 pkt).
3 miejsce # Łączna nota: 8.93/10
Michelin CrossClimate+
Najniższe miejsce na podium przypadło modelowi CrossClimate+ firmy Michelin który z kolei otrzymał 8.93 punktów. Do ocenianych parametrów należało m.in. wysokie miejsce ogumienia firmy Michelin w testach opon uniwersalnych które zaowocowało 9.70 punktami, premiera bieżnika mająca miejsce w 2017 roku (7.87 pkt), popularność modelu sklasyfikowanego w TOP 4 na 21 (9.80 pkt) czy generowany przy prędkości 80km/h hałas zewnętrzny na poziomie 69dB (8.35 punktów).
4 miejsce # Łączna nota: 8.89/10
Bridgestone Weather Control A005 Evo
5 miejsce # Łączna nota: 8.81/10
6 miejsce # Łączna nota: 8.76/10
7 miejsce # Łączna nota: 8.76/10
8 miejsce # Łączna nota: 8.76/10
9 miejsce # Łączna nota: 8.74/10
10 miejsce # Łączna nota: 8.74/10
11 miejsce # Łączna nota: 8.72/10
Pirelli Cinturato All Season Plus
12 miejsce # Łączna nota: 8.61/10
BFGoodrich g-Grip All Season 2
13 miejsce # Łączna nota: 8.42/10
14 miejsce # Łączna nota: 8.09/10
15 miejsce # Łączna nota: 8.06/10
Poniżej ranking najlepszych opon wielosezonowych z podziałem na 6 kategorii. W poszczególnych zestawieniach uwzględniłem wszystkie dostępne na rynku opony uniwersalne w rozmiarze 245/40 R18.
TOP 10 opon całorocznych w rozmiarze 245/40 R18 charakteryzujących się najkrótszą drogą hamowania na mokrej nawierzchni. Badanie przeprowadzono przy prędkości 80 km/h.
Ranking "tanie opony wielosezonowe (nie chińskie)" to zestawienie opon całorocznych w rozmiarze 245/40 R18 klasy ekonomicznej, średniej oraz premium - posortowane według ceny od najniższej. Jak wskazuje sama nazwa, w rankingu tym nie uwzględniałem opon chińskich.
Zobacz najchętniej wybierane przez kierowców opony uniwersalne w rozmiarze 245/40 R18. W tym zestawieniu kluczową rolę pełni popularność danego modelu. Może ona wynikać z stosunkowo niskiej ceny, bardzo dobrej jakości lub najlepszego stosunku ceny do jakości. Czasami niska popularność może wynikać ze zbyt krótkiej obecności modelu na rynku (nowość) lub wysokiej ceny.
Zobacz TOP 10 opon całorocznych 245/40 R18 charakteryzujących się najdłuższym okresem gwarancji producenta. Dla przypomnienia dodam, iż najkrótszy okres gwarancji dla opon wynosi 2 lata, najdłuższy - do momentu zużycia bieżnika do głębokości 1,6 mm (tzw. gwarancja dożywotnia).
Poniżej 3 moim zdaniem warte uwagi modele opon wielosezonowych omawianego rozmiaru. Kolejność bieżników jest zupełnie przypadkowa, a wybór uzależniony jest od możliwości finansowych oraz tego czego oczekujecie od opon.
Szerokie rowki centralne i kierunkowa konstrukcja bieżnika, sprawiają że Pirelli Cinturato All Season Plus zapewnia bezpieczeństwo oraz stabilność prowadzenia przez cały rok. Model sprawdzający się zarówno zimą, jak i latem, umożliwia nawet jazdę po przebiciu, dzięki zastosowaniu technologii SEAL INSIDE. Ta bezpieczna i niezawodna opona oferuje doskonałą trakcję na mokrej jezdni, krótką drogę hamowania, a także precyzję wykonywania manewrów. Zaawansowaną rzeźbę bieżnika wspomaga opracowana przez specjalistów Pirelli mieszanka, gwarantując optymalną przyczepność w szerokim zakresie temperatur.
Vredestein Quatrac 5 to opony całoroczne zapewniające bezpieczeństwo i komfort jazdy bez względu na pogodę. W modelu zastosowano asymetryczny bieżnik z dwiema niezależnymi częściami - zimową i letnią, które odpowiadają za inne osiągi. Zimową strefę bieżnika wyposażono w lamele i szerokie rowki odprowadzające wodę i błoto oraz dbające o przyczepność. Strefa letnia gwarantuje natomiast precyzję sterowania oraz krótką drogę hamowania na mokrej i suchej nawierzchni podczas cieplejszych miesięcy. Trwałość i wytrzymałość modelu zapewnia mieszanka gumowa z dodatkiem krzemionki dostosowująca się dodatkowo do szerokiego zakresu temperatur.
Kleber Quadraxer 2 to model opony całorocznej z kierunkowym wzorem bieżnika przeznaczony do samochodów osobowych. Charakteryzuje się skutecznym hamowaniem i niezawodną przyczepnością w każdych warunkach drogowych. Quadraxer 2 może pochwalić się klasą B w kategorii hamowania na mokrej nawierzchni. Zastosowanie kanałów rynnowych Toboggan ułatwia odprowadzanie wody i zmniejszają ryzyko aquaplaningu. Według producenta łączny przebieg opony Kleber Quadraxer 2 w porównaniu z bezpośrednimi konkurentami jest dłuższy o ponad 9500 km. Warto wspomnieć, że opisywany model jest klonem opon BFGoodrich g-Grip All Season 2. Nie jest to zaskoczeniem ponieważ obie marki należą do firmy Michelin, która dość czesto stosuje podobną taktykę. Wzorową przyczepność opon zaśnieżonych drogach potwierdza umieszczony na boku opony piktogram 3PMSF.
Oczywiście nie jest tak, że dany model samochodu ma dokładnie jeden fabryczny rozmiar opon. Wszystko zależy od jego generacji, mocy, rodzaju nadwozia czy wersji wyposażenia. Warto jednak wiedzieć, że do najbardziej popularnych aut, które jeżdżą na oponach w rozmiarze 245/40 R18 należą:
Wyżej wymienione modele aut pokazują, że opony wielosezonowe w rozmiarze 245/40 R18 toczą się po naszych drogach całkiem często. Ich kierowcy decydują się na zakup modeli pozycjonowanych w różnych klasach – od premium po budżetową. Co ma na to wpływ? Przede wszystkim warto wziąć pod uwagę moc samochodu, miejsce użytkowania, pokonywane przebiegi roczne i styl jazdy. Im mocniejsze auto, więcej jazdy w trasie i bardziej dynamiczny styl jazdy, tym bardziej należy kierować się w stronę opon premium, a konkretny model wybrać właśnie w oparciu o wyniki testu. Poniżej (dla przypomnienia) zestawienie najlepszego ogumienia całorocznego w rozmiarze 245/40 R18, tym razem w nieco skróconej formie.
Miejsce | Model opony | Ocena |
---|---|---|
1 | Goodyear Vector 4Seasons Gen-3 | 9.07 pkt. |
2 | Bridgestone Weather Control A005 | 8.99 pkt. |
3 | Michelin CrossClimate+ | 8.93 pkt. |
4 | Bridgestone Weather Control A005 Evo | 8.89 pkt. |
5 | Vredestein Quatrac Pro | 8.81 pkt. |
6 | Hankook Kinergy 4S2 H750 | 8.76 pkt. |
7 | Continental AllSeasonContact | 8.76 pkt. |
8 | Kleber Quadraxer 2 | 8.76 pkt. |
9 | Falken Euroall Season AS210 | 8.74 pkt. |
10 | Nokian Weatherproof | 8.74 pkt. |
11 | Pirelli Cinturato All Season Plus | 8.72 pkt. |
12 | BFGoodrich g-Grip All Season 2 | 8.61 pkt. |
13 | Vredestein Quatrac 5 | 8.42 pkt. |
14 | Imperial All Season Driver | 8.09 pkt. |
15 | Yokohama BluEarth-4S AW21 | 8.06 pkt. |
16 | Tracmax A/S Trac Saver | 7.82 pkt. |
17 | Linglong Green-Max AllSeason | 7.68 pkt. |
18 | Windforce Catchfors AllSeason | 7.60 pkt. |
19 | Radar Dimax 4Season | 7.60 pkt. |
20 | Aplus A909 | 7.59 pkt. |
Pozostałe testy opon wielosezonowych o średnicy 18 cali.